Hej!
Tyckte att det aldrig blev riktigt torrt inne i badrummet på ovanvåningen och det är en smula börja till mögel på fönsterramen.
Var nu uppe på kallvinden för att kolla ifall ventilationsröret hade rostat sönder eller blivit tilltäppt.
Då slog det mig efter att ha läst här en smula att ventilationsröret skall väl för fasiken inte bara sluta ca 45 cm ovanför isoleringen på kallvinden... alltså all den fuktiga och varma luften går rakt ut där!
Kunde ej se några direkta skador däruppe men precis ovanför röret på själva innertaket på vinden så var det en del isbildning... inte mycket men ändå.

Nu är ju frågan vad jag skall göra åt detta eller det skall vara så...
Funderar på att imorgon köra iväg och köpa en rörfläkt och ett par meter spirorör och sen isolering som jag skall dra till närmsta ventilationsöppning uppe på vinden.
Är det rätt väg att gå?

J P-A

???... Förstår jag dig rätt att från badrummet har du ett rakt rör som går upp till vinden?

Du har ingen fläkt eller FTX system.

Inomhusluft får aldrig komma upp på en kallvind, så du är på rätt spår. Försök leda ut röret (om du vet varifrån det kommer).

Finns det isolering runt röret som kan ha sugit åt sig av fukten?

Ja,det stämmer fint att det bara finns ett 100mm isolerat rör som slutar upp på kallvinden. Röret är bara ca 50 cm långt.
Saken är den att vi har ej använt badrummet på andra våningen iom att det har varit ett badkar där innan och jag ej har litat på plastmattan i rummet. Men nu för några månader sen så tog jag bort badkaret och installerade en duschkabin.
Jaja,tur att det upptäcktes nu och inte efter en massa mögel på vinden som annars är torr och fin.
Har nu bestämmt mig för att göra såhär:
1. Ta bort det gamla röret.
2: Montera ett nytt 125 mm spirorör samt såga upp ett hål i den ena gavelventilen på vinden och få ut röret några cm. Det är väl bäst att man får ut spiroröret ett par cm och inte bara försöker få det tätt emot ventilationsgallret?
3. Köpa en isoleringsstrumpa till hela röret på vinden. Röret blir bara ca 2,7 m långt så det behövs ej några skarvar.
4. Försöka få till en lutning på röret ut mot gaveln.
5. I badrummet funderar jag på att sätta en intellivent fläkt.

J P-A

tjaboo skrev:
Finns det isolering runt röret som kan ha sugit åt sig av fukten?
Nä,själva röret är som tur är kallskumsisolerat så isoleringen är torr o fin.

Vad har du för ventilation för övrigt i huset?
Låt vindsgallrena vara för att ej sabba ventilation för vinden sen köp ett ytterväggsgaller med spiroanslutning och ta nytt hål för de, röret ska isoleras på vinden.

jerpa_84 skrev:
Vad har du för ventilation för övrigt i huset?
Låt vindsgallrena vara för att ej sabba ventilation för vinden sen köp ett ytterväggsgaller med spiroanslutning och ta nytt hål för de, röret ska isoleras på vinden.
Välkommen till forumet!!!
Hmmm,uppe på vinden sitter det liksom ett rätt så stort galler.....absolut inget standard galler utan tror att det säkert är 180*180 mm. Så jag skall upp med hålsågen imorgon och göra ett 130 mm hål. Sen vill jag att isoleringsstrumpan skall sluta utanför själva husgaveln. Änden mot strumpan skall viras ordentlibt med silvertejp... så totalt kommer det att sticka ut kanske 6 cm från husgaveln men iom att det nästan är uppe i nock så hoppas jag att det ej syns.
Visserligen så minskar jag arean på det gamla galleret men jag chansar att det skall räcka. Annars så knackar jag bort en av glasstenarna som sitter där och sätter ett nytt standardgaller!

J P-A

Hehe...glömde att säga att vi har självdrag med tillopp i källaren,sovrummen samt utlopp i tvättstuga samt 2 st badrum.

Tackar.
Ok, de va de ja tänkte att de kanske inte blir så snyggt med röret ut utanför men antar att du inte har vanlig träpanel eftersom du har glassten i gaveln bla? du skrev i tidigare inlägg att du fundera på fläkt men de kanske inte gällde nu? de som kan hända isåfal är att de går bakvägen i andra självdragskanaler.

jerpa_84 skrev:
Tackar.
Ok, de va de ja tänkte att de kanske inte blir så snyggt med röret ut utanför men antar att du inte har vanlig träpanel eftersom du har glassten i gaveln bla? du skrev i tidigare inlägg att du fundera på fläkt men de kanske inte gällde nu? de som kan hända isåfal är att de går bakvägen i andra självdragskanaler.
Hmmm...hur menar du att det skulle gå bakvägen?
Det blir bara ett rör på vinden ifrån det aktuella badrummet... och fläkten blir en intellivent som jag hade tänkt skulle snurra på lågvarv hela tiden för grundventilation och sen går den upp i högvarv när den känner av att det är för hög fuktighet.
Du kanske menar att ifall det blåser som attans ute så kan det blåsa in i röret?

J P-A

Menar att om fläkten i de badrummet inte får tillräckligt med luft från tilluftsventiler fönsterventiler mm så kan den ta luften från en självdragskanal istället allstå luften går bakvägen i tex ett annat badrum, men de går ju enkelt att testa med rök tex. Luften tar alltid lättaste vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.