Har idag självdrag men detta måste förbättras, har därför bestämt att jag samtidigt som jag bygger om badrummet ska installera en fläkt, typ PAX. Jag har en skorsten med 8 pipor och en av dessa användas för badrumsventilation.

Vad ska jag tänka på. Har läst ganska många trådar på forumet men kan inte riktigt tyda alla idéer och förslag.

- Det första och viktigaste frågan är vilken fläkt jag ska sätta in, hade tänkt mig en PAX 230 som ska gå på lågt varv hela tiden för att förbättra självdraget och som är fuktstyrd för att driva bort fuktig luft när man duschar, är detta ett bra val?

- Orkar fläkten trycka luften genom skorstenen. Det är en kanal som är 115 tror jag. den startar dock med en 90 graders böj då ventilen sitter på badrumsväggen och inte i taket. Sedan är det ca 7 meter till skorstenens mynning. Orkar fläkten?

- Måste jag sätta in ett rör i den befintliga kanalen för att slippa kondens? Är detta ett måste?

Något annat jag måste tänka på?

Vad har du för värme hemma? Dvs eldas det ngt i skorstenen? Om inte så skulle nog inte jag vilja trycka ut fuktig luft i den utan att låta det gå genom ett rör.

Jag har bergvärme men eldar under Höst/vintern ett par gånger i veckan

Vad ska man sätta in för rör?
Blir inte ventilationskanalen mindre och det blir jobbigare för fläkten att trycka ut luften?

Nu pratar vi om saker andra kan bättre än mig.

C
Ett rör är viktigt, trycker du ut fuktig badrumsluft i skorstenen kommer den vittra sönder. Ett slätt rör har garanterat mindre flödesmotstånd än en skrovlig gammal skorstenskanal.

Okej jag förstår, får vänta till vårem ned att sätta in fläkten alltså :)

Vad tror ni om fläkten orkar den?

hej Lejon76,
jag är i samma situation som du, har ett badrum som skall renoveras. I dagsläget går ventilationen ut med självdrag i ett gammalt asbetsrör till skorstenen och ut. Kommer snart ha samma uppvärmning som du men eldar mindre.
(skall kolla om jag har ett rör i skorstenen så den ej vittar)

Jag trodde det var smart att leda ihop ventilationen till ett ställe för framtida utbygge av frånluft från köket och kanske att man kunde återvinna detta. Eller bara samköra fläkten. (Hus från 1960)

Är det kanske bättre att göra det enklaste att leda ut luften direkt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.