Jag har märkt att vi har lite dålig ventilation och tänkte därför lära mig lite mer om detta. Total nybörjare :)

Vad är det för något som syns på bilderna, är det frånluftsventiler?

imag0361ow.jpg
imag0360e.jpg
imag0358o.jpg

Kan man skruva på dessa för att reglera flödet?
Jag har hört att man ska kunna sätta en bit papper på dem och de ska sugas kvar, annars är flödet för dåligt?

Vad är det för rör vi har i källaren, det verkar gå från utsidan och in i tvättstugan.
imag0359hq.jpg

Redigerat:
Skruva upp de ventiler som är helt stängda för att få till bättre ventilation, ja.

Det där skulle jag säga är mekanisk tilluft/frånluft, de olika ventilerna hjälper till att ta in luft och skapa ventilation genom ett undertryck. Är de helt stängda får du inte tillräckligt med cirkulation.

Det är självdrag, kollade i prospektet nu.

Det förändrar inte faktumet att du bör öppna ventilerna för att få bättre cirkulation.

Ventilerna du har brukar kallas tallriksventiler.
Dom ventiler som sitter mot någon kanal i skorstenen är det tänkt att luft skall ta sig ut i, ventiler som sitter i väggarna skall luft komma in i.
Röret du har i tvättstugan skulle jag tro är en avluftskanal till torkskåp/torktumlare (med tanke på eluttaget).

Tack för svar FrittDrag_II och timmelstad!

Röret i tvättstugan går inte från torktumlaren, den verkar gå upp i nån slags trumma där även en sån tallriksventil sitter i på våningen ovanför.

Kan det inte ha varit ett torkskåp i tvättstugan? tänker på vägguttag som sitter rätt lämpligt.

aha! Nu är jag med på hur du menar! Tack! Då lär det där röret vara överflödigt...

Hur är det med dessa tallriksventiler och insekter? Det känns som en motorväg för spindlar utifrån att åka hiss till valfri våning och stiga av i exempelvis vårt badrum? Hemska tanke...

Röret i tvättstugan är nog det som går upp i skorstenen och är inte överflödigt.
Kolla även så du har inloppsventiler i de vanliga sovrummen/vardagsrum på bovåningen. De kan sitta som spaltventeler ovanför fönstren. Spaltventlerna ska vara helt öppna på sommarhalvåret. På vintern kan man stänga dem något för att minska drag. Jag har ett 71-talshus och det saknade helt tilloppsventiler på bovåningen. Det skulle klara sig med fönsterläckage på den tiden.

blob skrev:
Hur är det med dessa tallriksventiler och insekter?
Titta in genom gallret som är på utsidan av huset, ska sitta ett finmaskigt stålnät där innanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.