Joukko skrev:
Jag har teorier om att röret blir kall av uteluften som sedan värms upp en liten bit att värmen från mitt varmvattenbatteri och då börjar det droppa vatten.
Så kan det mycket väl vara. Men då har det gått så långt så att vattnet t.o.m. har frysit till is på röret. (så har syrran haft vid sin FTX som står i grunden - inte bra)

Hur ser det ut när man tätar först runt röret mot lådan och drar sedan på kondensisoleringen och tätar runt isolering mot låda? Eller drar man på isolering och tätar mot låda? Eftersom röret lutar mot lådan istället för tvärtom så måste det tätas vid lådan.

Kan bli lite olika beroende på hur lådan (isoleringen på lådan) är och hur det ser ut. In till kondensisoleringen måste det bli tätt. Exempelvis, om lådan har vanlig isolering på sig där röret kommer in. Då måste man täta (sätta t.ex. plast) på den yta som strumpan går emot. Alternativt så skär man bort isoleringen på lådan där strumpan kommer och låter strumpan gå emot lådan och tejpar tätt.

Förresten, en annan sak:
Kan det vara så att det kommer vatten innifrån röret?
Finns det risk att snö kommer in i uteluft donet och vidare i röret?
... för det kan kräva lite andra åtgärder.

Uteluft rör är bra om det lutar utåt. Dock bör man tänka på hur uteluftdonet ser ut och vad som händer om det rinner vatten i röret mot donet.

Joukko skrev:
Är det inte bara företag som får köpa där?
Registrera ett företag då. Lätt som en plätt.

Nu har jag fixat 2m Armaflex, kostade bara 400kr. Inte så fasligt dyrt. Dem sa att jag kunde köra med kontaktlim eller typ silver tejp mot lådan. Funkar det tror ni?

Joukko skrev:
Nu har jag fixat 2m Armaflex, kostade bara 400kr. Inte så fasligt dyrt. Dem sa att jag kunde köra med kontaktlim eller typ silver tejp mot lådan. Funkar det tror ni?
Vad tror ni? Funkar det med silvertejp, kontaktlim eller ska jag köra med något annat som kanske är bättre?

Jo, det ska inte vara några problem med kontaktlim eller silvertejp.
Se bara till att silvertejpen är överlappad så den inte lossnar vid fukt.

Jag har nu monterat armaflexen på röret men jag kom inte åt att limma längst ner på isoleringen mot "lådan". Det är alldeles för trångt. Så jag får väl se om det funkar till vintern.

Jag har glömt att uppdatera här ser jag. :) Det funkade perfekt med Armaflex i vintras. Inga problem med kondens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.