Hej,
Har nyligen bytt från ett Huskvarna Reginair-aggregat från -78 till en Acetec A100. Det senare torde vara väldigt mycket mer kraftfullt än tidigare aggregat med maximal kapacitet på 110l/s. Nyligen försökte jag ställa in från- och tilluftsdon med en Temovent 417 där jag mätte luftflödena. Med 60% kapacitet på frånluftsfläkten får jag totalt sett ca 50-55 l/s, vilket verkar rimligt. Med 80% kapacitet på tilluftsfläkten får jag dock totalt ca 20 l/s. Huset är på ca 170kvm så jag behöver avsevärt mycket mer tilluft. Jag skulle därför tacksamt ta emot tips på vad jag kan göra för att hitta problemet och få till lite bättre flöden på tilluften?
Bifogat finns en skiss för hur tilluftsrör är kopplade. Systemet börjar med en flexibel ljuddämpare (160 i diameter).
Har nyligen bytt från ett Huskvarna Reginair-aggregat från -78 till en Acetec A100. Det senare torde vara väldigt mycket mer kraftfullt än tidigare aggregat med maximal kapacitet på 110l/s. Nyligen försökte jag ställa in från- och tilluftsdon med en Temovent 417 där jag mätte luftflödena. Med 60% kapacitet på frånluftsfläkten får jag totalt sett ca 50-55 l/s, vilket verkar rimligt. Med 80% kapacitet på tilluftsfläkten får jag dock totalt ca 20 l/s. Huset är på ca 170kvm så jag behöver avsevärt mycket mer tilluft. Jag skulle därför tacksamt ta emot tips på vad jag kan göra för att hitta problemet och få till lite bättre flöden på tilluften?
Bifogat finns en skiss för hur tilluftsrör är kopplade. Systemet börjar med en flexibel ljuddämpare (160 i diameter).
Spontant känns det som 6 seriekopplade tilluftsdon på samma kanal kommer vara svårjusterbart med extrema strypningar på de närmaste donen (från aggregatet) och stort tryckfall generellt.
Kan du fylla i kanallängder samt dimensionen på kanalen mellan donen i din ritning? Mäter du flöden genom någon extern mätutrustning eller har ditt aggregat någon inbyggd funktion?
Kan du fylla i kanallängder samt dimensionen på kanalen mellan donen i din ritning? Mäter du flöden genom någon extern mätutrustning eller har ditt aggregat någon inbyggd funktion?
Vad har du för tryck efter aggregatet? (pa)
Vad har du för flöde efter aggregatet?
Går fläkten åt rätt håll?
Har du något uteluftspjäll som inte har öppnat?
Är uteluftsintaget rent från löv och annan skit.
Läckage i systemet?
Mätfel?
Vad har du för flöde efter aggregatet?
Går fläkten åt rätt håll?
Har du något uteluftspjäll som inte har öppnat?
Är uteluftsintaget rent från löv och annan skit.
Läckage i systemet?
Mätfel?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bifogade bilder avser friskluftintaget. Jag förstår dock inte riktigt, för jag kan på inget sätt se att den släpper in någon luft. Än mindre kan jag förstå hur den någonsin har fungerat?
Jag är väldigt förvirrad men jag förutsätter att den ska bytas?
Jag är väldigt förvirrad men jag förutsätter att den ska bytas?
Ta ner den, rengör och borsta av och måla upp den.
Om du kan ta bort masonitskivan och få samma funktion som när den var ny finns ingen anledning till att byta.
Dom nya har ingen bättre funktion.
ja jag är smålänning...
Om du kan ta bort masonitskivan och få samma funktion som när den var ny finns ingen anledning till att byta.
Dom nya har ingen bättre funktion.
ja jag är smålänning...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden