Ska isolera min torpargrund genom att lägga cellplast på backen (med diffusionstät plast under). Mellan golvbjälkar och cellplast kommer det vara luft. För att ej få in lukt från de cuprinolade golvbjälkarna har jag blivit rekommenderad att installera en kanalfläkt. Denna kommer att vara monterad inomhus ovan golvet, men det kommer att gå ner 2 rör i grunden, ett (ca 3m för att mynna i mitten av grunden) för att suga luft och ett för att blåsa ut luft (även detta ca 3m). Det andra röret kommer att gå ut genom grundmuren och blåsa ut luften utomhus. Luften som fläkten suger in från grunden kommer inifrån ovan golv och går ner till grunden genom små kanaler i varje hörn av huset.
Först föreslogs det att dra avluften upp och ut genom taket och då kondensisolera (luften från grunden kan ju vara kallare än inomhusluften om jag har förstått det rätt), men om jag nu drar ner det i grunden direkt igen så är ju luften inte kallare än vad den var då jag drog in den. Då borde det väl betyda att jag inte behöver kondensisolera något av rören?