Hej,

Jag har idag mekanisk frånluft med ett utblås som vetter mot garaget. Det är ca 5 m mellan utblåset och garaget.

Det känns lite onödigt att blåsa ut all fin varmluft på vintern till kråkorna så jag tänkte kolla om det finns några tekniska hinder (kondens mm) för att dra ett isolerat rör ner i backen bort till garaget. Sen får man ju ta att det kommer att lukta bacon mm i garget när det lagas mat men det kan jag ta om jag slipper betala uppvärmning av det ;)

Mvh. Henrik

Mikael_L
Nej, det kan du inte göra.

Inomhusluften från huset har en massa fukt i sig. När den kommer in i det kallare garaget så stiger rH dramatiskt. Det kan t.o.m gå upp (över) 100% och vatten i fri form fäller ut.
Du kommer helt enkelt få hur mycket mögel som helst i garaget.

Om du cirkulerar luft i garaget åtskilt från husets luft, och för över värmen i en värmeväxlare kan det gå. Men tänk på att det kommer bildas en massa vatten i värmeväxlaren i husluft-sidan, som måste få rinna undan någonstans.

Kommer du över en gammal motströms-värmeväxlare (ett gammalt FTX-aggregat som du slaktar) kan du hitta användbara prylar. Men jag rekommenderar att använda motströmsväxlare, inte en roterande.

Garage ska vara en egen brandcell, så det krävs kanske även ett brandspjäll eller annan anordning för att uppfylla brandkrav(?)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, dålig idé med andra ord. Om vi bortser från brandcellen. Vad tror ni om att ha en avfuktare i garaget? Den drar ju betydligt mindre än ett gäng element.

Mvh. Henrik

Det är lätt att tänka bakfram där, det är byggnaden som har ett visst energibehov vid inomhustemperaturen du har valt att ha.
Vill du ha 10 grader i garaget så kommer elementen att så till och från kring 10 grader.
Tillför du energi/värme från något annat så kommer elementen att slå till mer sällan och elementens förbrukning minskat, men du har fortfarande tillfört lika mycket energi.

Fördelen med avfuktare är att det blir restvärme efter att ha torkat luften, och att det går åt mindre energi att värma torr luft än fuktig luft.

För min egen del blir det luftavfuktare och el-element, fristående garage och ingen kulvert dragen.

Jag antar att du har vidbyggt garage?
Du kan då använda huset värmesystem för att värma garaget medels fläkt och värmeväxlare (vatten -> luft) eller vanliga radiatorer (om du har vattenburen värme).
Kombinerat med avfuktare.
Detta kan vara lämpligt om du värmer huset med någon typ av värmepump eller biobränsle.

Redigerat:
Japp, brandcellsproblemet måste hanteras.

Men däremot måste man nog tänka till när det gäller fukt. Problemet med låg temp i garaget (om man nu har lägre temp i garaget) skulle väl främst gälla på vintern. På vintern har vi torr luft inomhus, även om vi räknar med en del uppfuktning pga. bad, dusch, matlagning, människor mm. 20° och 50%RH kondenserar vid 9° och då är endå 50% högt räknat. I hyreshus är det inte ovanligt att man släpper ut avluften i parkeringsgaraget och dom brukar ända bara värmas upp till några plusgrader.

Skillnaden på att värma upp torr eller fuktig luft är nästan försumbar vid normala temperaturer.

"" Sen får man ju ta att det kommer att lukta bacon mm i garget när det lagas mat men det kan jag ta om jag slipper betala uppvärmning av det wink.gif

""

Man får hoppas att du skojar för inte har du väl spisfläkten kopplat till ditt ventilationssystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.