3 999 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Ny badrumsfläkt som fäller ihop sig?
Sida 1 av 2
Min badrumsfläkt har säckat ihop, gjort rent och fixat men den är död..
Ska köpa en ny och har hört att det finns varianter som "fäller in" bladen när den inte används? Har letat men inte hittat någon. Har ganska ska svagt men ändå ok grund frånluftsflöde i badrummet och vill helst inte täppa ige hålet.
Fläkten ska startas via strömbrytare och sedan gå ett tag efter att man stängt av den...
Bör man även ha en fuktstyrd?
Ska köpa en ny och har hört att det finns varianter som "fäller in" bladen när den inte används? Har letat men inte hittat någon. Har ganska ska svagt men ändå ok grund frånluftsflöde i badrummet och vill helst inte täppa ige hålet.
Fläkten ska startas via strömbrytare och sedan gå ett tag efter att man stängt av den...
Bör man även ha en fuktstyrd?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Kallrasskydd? Är inte det tvärtemot vad jag ska ha? De stänger väl ventilationen när den inte snurrar?
Jag har mekanisk frånluft men den duger svagt i badrummet.. Därför vill jag att fläkten är ivägen så lite som möjligt när den inte är igång, alltså att bladen fälls ihop eller liknande
Jag har mekanisk frånluft men den duger svagt i badrummet.. Därför vill jag att fläkten är ivägen så lite som möjligt när den inte är igång, alltså att bladen fälls ihop eller liknande
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tycker kallrasskydd är ett måste, har man självdragsv.så lär man ju ha fler ventiler både till och från i huset.Skulle inte vilja ha drag genom badrumsfläkten utan kallrasskydd vintertid när tempen pendlar mellan -15 till nedåt -35 drar lite iaf trots solfjäder skyddet.
Stänger de flesta ventiler vintertid förutom när jag eldar annars blir det kallt fort vill jag lova.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Stänger de flesta ventiler vintertid förutom när jag eldar annars blir det kallt fort vill jag lova.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Jag har huvudkudden nästan direkt över paxen (som är i badrummet våningen under) utan att störas. Bara viktigt att den monteras rätt så låter den inget. Fresh låter säkert lika lite.sir_erken skrev:
Tittat på fläktarna närmare nu och på alla står att de ska installeras till separat kanal eller frånluftskanal med själv drag. Min nuvarande fläkt sitter monterad till den mekaniska frånluften (till frånluftsvärmepump). Även denna nya måste väl gå att montera där eller!?
Förresten verkar inte intellivent vara nämnvärt billigare om man köper på nätet iaf
Förresten verkar inte intellivent vara nämnvärt billigare om man köper på nätet iaf
Då har du väl en fläkt i värmepumpen och inte självdrag? Då skall du inte ha någon separat fläkt i badrummet (normalt inte i alla fall). Risken finns att den fläkten i stället trycker in luften från badrummet i andra rum anslutna till samma stam.
Du skall ha en frånluftsventil som går att forcera. Finns lite olika varianter som har ett snöre man drar i och en timer som ser till att de går tillbaka till normalläget efter en stund.
Du skall ha en frånluftsventil som går att forcera. Finns lite olika varianter som har ett snöre man drar i och en timer som ser till att de går tillbaka till normalläget efter en stund.
i en separat kanal alltså ut utomhus.Allium skrev:Då har du väl en fläkt i värmepumpen och inte självdrag? Då skall du inte ha någon separat fläkt i badrummet (normalt inte i alla fall). Risken finns att den fläkten i stället trycker in luften från badrummet i andra rum anslutna till samma stam.
Tänkte ha den i frånluftsvärmepumpkanalen. Den suger för lite i detta badrum eftersom det är för långt bort. I övrigt är ventilationen bra. Vill egentligen bara få upp ventilationen när man duschat för att få bort fukten. Har funkat bra tidigare med nuvarande fläkt, den har vad vi vet inte tryckt ut någon fuktig luft på andra ställen, bara hjälpt till att få iväg luften till flvp.Allium skrev:
Alternativet är att öka fläkten i flvp, men det skulle leda till ett överventilerat hus dygnet runt
OK, då förstår jag. Någon fläkt som viker bort fläktbladen när den stoppas har jag aldrig sett, foldingpropeller till segelbåten möjligen ;-)
En liten axialfläkt har inte så stort motstånd när den är stoppad, den kommer att snurra med pga av luftflödet. Du skall förstås inte ha något kallrasskydd.
En liten axialfläkt har inte så stort motstånd när den är stoppad, den kommer att snurra med pga av luftflödet. Du skall förstås inte ha något kallrasskydd.