I mitt nyköpta 60-talshus finns 3-4 ventilationsrör som mynnar ut vid skorstenen uppe på taket. Rören pekar rakt upp, inget regnskydd. Idag när det regnade började det droppa från en spricka i ett av dessa ventilationsrör i taket i pannrummet.

Är lösningen att täta hålet i röret eller att skaffa regnskydd till mynningarna på taket? Och varför fanns inte regnskydd från början?

Björn

hade satt på en huv typ kinahatt. Alternativt en böj som pekar snett neråt.

Ok! Kanske en dum fråga men varför sattes det inte dit från början? Måste ju kommit in en del vatten under årens lopp... och man har ju inte järnkoll på om ventilationsrören är täta överallt, t ex när de är dragna i tak.

Ingen aning. Är det en frånluft kanske dom räknade med att luften hindrar vattnet från att tränga in. Fast det låter lite långsökt. ända gången jag sett rör utan huv är på avluftningen till mitt avlopp.

Det här med logik och förre ägarens val är inget som nödvändigtvis hör samman :)

Jo... men det är ett radhus och jag ser på grannarna att många installerat huv i efterhand. Så originalversion tycks vara utan huv. Antar att man var rädd för att hindra frånluft och att det lilla regnvatten som kom blåstes bort av varmluften tämligen snabbt.

Förresten, är det en vanlig plåtslagare man ringer för att fixa huv?

Är det spirorör eller liknande av standardmått så finns ex kinahatt i vanlig bygghandel

Sent from my HTC One V using Byggahus

Ventilationsrör är aldrig vattentäta.

Är det samma skorsten som till husets värmekälla? Då brukar det vara värme i skorstenen som hindrar regn och fukt att komma in. Är det något luftflöde i kanalerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.