2 607 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ta upp ventilationshål i murstock?
Hej!
Hus från 72 med pelletspanna. Frånluft i kök och badrum.
Jag har problem med att få undertryck på bostadsplanet. Det visar sig genom kondens på fönsterna.
Jag skall byta till nya fönster och kommer antagligen bli av med just det problemet.
Men, bra luftcirkulation är ju ett måste.
På källarplan finns det ventilationskanaler i murstocken! Hade jag kunnat ta upp ett hål i vägg och murstock i vardagsrummet och koppla på mig på denna kanal?
Det känns som att en varm murstock kan genera rätt bra drag och ge mig den ventilation jag behöver.
Har installerat tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum.
Är jag på rätt bana?
Mvh
Hus från 72 med pelletspanna. Frånluft i kök och badrum.
Jag har problem med att få undertryck på bostadsplanet. Det visar sig genom kondens på fönsterna.
Jag skall byta till nya fönster och kommer antagligen bli av med just det problemet.
Men, bra luftcirkulation är ju ett måste.
På källarplan finns det ventilationskanaler i murstocken! Hade jag kunnat ta upp ett hål i vägg och murstock i vardagsrummet och koppla på mig på denna kanal?
Det känns som att en varm murstock kan genera rätt bra drag och ge mig den ventilation jag behöver.
Har installerat tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum.
Är jag på rätt bana?
Mvh
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja, så länge du inte väljer rökkanalen utan en ventilationskanal. Den bör heller inte vara t.ex. imkanal från kök (som hellre får gå ut genom yttervägg, men det är inte ovanligt med imkanal till skorsten).
Klicka här för att svara