19 129 läst ·
21 svar
19k läst
21 svar
Slang eller Spiro?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man borde väl ha skaffat en kolfilterfläkt istället och sluppit alltihop!
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Ang. frågan i #15. Tanken med brandskyddet för imkanaler är att det skall kunna brinna för fullt i 15 minuter utan att elden sprider sig till någon annan byggnadsdel. Och man förutsätter att brandkåren hinner komma fram och släcka inom den tiden.
På platser där brandkåren har längre utryckningstid, är kravet på brandskydd högre.
Stålslangen kanske är godkänd, men det är inte att dra spirorör som är det besvärliga, utan att få dit brandisoleringen, och det måste du definitivt ha även på en stålslang. Och det är ingen större vits med flexibel slang efterssom den inte får krökas, om det är en imkanal, dvs du får ändå sätta inspektionsluckor.
På platser där brandkåren har längre utryckningstid, är kravet på brandskydd högre.
Stålslangen kanske är godkänd, men det är inte att dra spirorör som är det besvärliga, utan att få dit brandisoleringen, och det måste du definitivt ha även på en stålslang. Och det är ingen större vits med flexibel slang efterssom den inte får krökas, om det är en imkanal, dvs du får ändå sätta inspektionsluckor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan tänka mig att den "enkla monteringen" med slang också äts upp av att den måste fästas/klamras ganska tätt.
Jag tror dessutom, men det är min personliga åsikt, att spirorör med adekvat isolering (=nätmatta 30 mm) ger en bättre isolering mot ljudet från köksfläkten.
Jag tror dessutom, men det är min personliga åsikt, att spirorör med adekvat isolering (=nätmatta 30 mm) ger en bättre isolering mot ljudet från köksfläkten.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Häromdagen undersökte jag den gamla imkanalen. Halva längden ungefär var isolerad. Isoleringen var en sorts trälåda fodrad med frigolit. Övergången mellan fyrkantigt rör och runt rör var gjord av silvertejp och oisolerad.
Vad jag än gör kommer det att bli bättre!
Troligen blir det spiro mesta delen eftersom ni säger att den är lättare att fästa upp, slang den bökigaste biten och godkänd nätad isolering hela vägen såklart.
Vad jag än gör kommer det att bli bättre!
Troligen blir det spiro mesta delen eftersom ni säger att den är lättare att fästa upp, slang den bökigaste biten och godkänd nätad isolering hela vägen såklart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden