Vi bor i enplan med källare. Vi har treglas men inga tillluftsventiler i sovrum eller vardagsrum :-?.. Jag undrar om det räcker att sätta spaltventiler i fönsterkarmarna ovanför elementen? Eller behövs det sätta upp (vet ej vad de kallas) sådana då man borrar hål i fasaden? (puts). Jag vill inte ha kallras.

På ovanvåningen finns tre sovrum. Frånluft finns på toalett och i kök.
Boytan är ca 84 m2. Vi har bergvärme och på ovanvåningen finns en liten vedkamin som vi kommer att elda i nu i vinter.

Tack på förhand.

Visst går d sätta spaltventiler i ök/uk karm, risken m kallras slipper du dock aldrig ifrån m tilluft direkt utifrån.

DD

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
men du minimerar kallraset genom att sätta ventilerna över elementen (som i princip alltid sitter under fönstren också för att minimera kallras). Det finns dock en risk att om ventilationen sedan inte fungerar ordentligt så kan varm luft istället sugas ut ur tilluftsventilen.

Jag tror man måste prova sig fram till en bra lösning.

Jag har sett en del testerresultat (utförda av SP) på spaltventiler och det allmänna betyget är de ofta ger en något otillräcklig lufttillförsel. Alternativet är att sätta större ventiler genom ytterväggen men då måste man ju borra stora hål i huset. Det vill till att man inte ångrar sig eller borrar fel..

/Pegus

http://www.radron.net/upload/tabeller/2003/nr_1/spaltventiler_01_03.pdf

Vi har Pax (Titon) ventilen.
Den funkar bra och kan dessutom riktas uppåt för att minska kallraset.
Vi har dock inget nät/filter och tycker det kommer in lite för mycket insekter.
Någon som har tips på vad man kan sätta dit, verkar inte finns något bra i orginal att köpa till.

Kan tillägga att jag inhandlade grovfiltermattor på Jula som jag sedan kapade till i rätt storlek. Funkar hos oss då vi har ett "stort" hål som är utfräst i karmen.

Ingen som hittat något form av tillbehör till dessa ventiler som verkar vara original till Elitfönster, vi tycker också att vi får in på tok för mycket insekter, har inte hittat något så nu letar jag efter övriga märken som kan ha en innedel som passar, tror att det är ca 390mm mellan skruvhålen på de befintliga innedelarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.