Vi bor i en bostadsrätt och vi har ett FTX-system. På ovanvåningen innebär det en tilluft i respektive sovrum (4 stycken) och en frånluft i badrummet.
Vi har skaffat en sådan där spiffig väderstation som bland annat mäter CO2-halten inomhus.
När vi inte har varit hemma så ligger halten på ungefär 400, vilket stiger ganska snabbt när vi kommer hem. Min fråga är hur snabbt man kan förvänta sig att halten sjunker tillbaka till 400 när vi lämnar på morgonen? Exaktheten i mätningarna kan vi bortse ifrån.
Vi har skaffat en sådan där spiffig väderstation som bland annat mäter CO2-halten inomhus.
När vi inte har varit hemma så ligger halten på ungefär 400, vilket stiger ganska snabbt när vi kommer hem. Min fråga är hur snabbt man kan förvänta sig att halten sjunker tillbaka till 400 när vi lämnar på morgonen? Exaktheten i mätningarna kan vi bortse ifrån.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På två timmar har kanske hela luftvolymen bytts ut, kanske har ökningen halverats då.
Du får väl ställa väderstationen i ett fönster och kika utifrån en lördagsmorgon, när familjen har åkt till Ullared
Tre frågor:
1) Vad är CO2-halten på morgonen?
2) Var mäter du?
3) Varför undrar du över detta? Det verkar med förlov sagt lite udda.
Du får väl ställa väderstationen i ett fönster och kika utifrån en lördagsmorgon, när familjen har åkt till Ullared
Tre frågor:
1) Vad är CO2-halten på morgonen?
2) Var mäter du?
3) Varför undrar du över detta? Det verkar med förlov sagt lite udda.
1: Den verkar ligga runt 1600 hela natten
2: Just nu i vårt sovrum
3: Nyfiken, jag tycker inte ventilationen är helt optimal i lägenheten
Kollade nu. Ungefär 2 timmar efter vi lämnat så är den nere strax under 800, det kanske känns helt ok?
2: Just nu i vårt sovrum
3: Nyfiken, jag tycker inte ventilationen är helt optimal i lägenheten
Kollade nu. Ungefär 2 timmar efter vi lämnat så är den nere strax under 800, det kanske känns helt ok?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det låter som att luftomsättningen i ert sovrum inte är så bra.
Eller är ni många som sover där
Hur är det med tilluften till sovrummet och frånluften därifrån mot badrummet?
Det är kanske sovrumsdörren som bromsar flödet. Se till att tilluftventilen är öppen,
och prova med att ha dörren på glänt till både sov- och badrum.
Det finns inga normer för CO2-halt i boverkets regler, men Arbetsmiljöverket skriver så här om skolor och kontor:
http://www.av.se/teman/ventilation/skolor_kontor/koldioxid/
Hur känns det när du vaknar på morgonen, känns det kvalmigt i sovrummet och du är tung i huvudet?
Men eftersom det är en bostadsrätt är det väl föreningen som ordnar med ventilationen.
Kanske dags för en ventilationskontroll. Kanske någon tidigare boende har skruvat på till- och fråluftsdonen.
Eller är ni många som sover där
Hur är det med tilluften till sovrummet och frånluften därifrån mot badrummet?
Det är kanske sovrumsdörren som bromsar flödet. Se till att tilluftventilen är öppen,
och prova med att ha dörren på glänt till både sov- och badrum.
Det finns inga normer för CO2-halt i boverkets regler, men Arbetsmiljöverket skriver så här om skolor och kontor:
.
http://www.av.se/teman/ventilation/skolor_kontor/koldioxid/
Hur känns det när du vaknar på morgonen, känns det kvalmigt i sovrummet och du är tung i huvudet?
Men eftersom det är en bostadsrätt är det väl föreningen som ordnar med ventilationen.
Kanske dags för en ventilationskontroll. Kanske någon tidigare boende har skruvat på till- och fråluftsdonen.
Nej, vi är bara två som sover här, å andra sidan är vi 5 personer totalt på hela övervåningen. Vi brukar alltid ha dörren öppen till sovrummet, men jag ska säkerställa att dörren till badrummet också är öppen.
Ja, det känns lite "svettigt" efter ett tag, kvalmigt kan nog vara passande kanske.
Och ja, det är föreningen, där jag dessutom sitter i styrelsen
, men grejen är att vi har haft två OVK-besiktningar sen vi flyttade in, av två olika firmor, där ingen av dom har lämnat några anmärkningar, så jag tänkte höra mig för innan jag börjar bråka.
Ja, det känns lite "svettigt" efter ett tag, kvalmigt kan nog vara passande kanske.
Och ja, det är föreningen, där jag dessutom sitter i styrelsen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är väl jobbigt att bråka om man själv tillhör de ansvarigalobbin skrev:Nej, vi är bara två som sover här, å andra sidan är vi 5 personer totalt på hela övervåningen. Vi brukar alltid ha dörren öppen till sovrummet, men jag ska säkerställa att dörren till badrummet också är öppen.
Och ja, det är föreningen, där jag dessutom sitter i styrelsen, men grejen är att vi har haft två OVK-besiktningar sen vi flyttade in, av två olika firmor, där ingen av dom har lämnat några anmärkningar, så jag tänkte höra mig för innan jag börjar bråka.
Ett första steg kan ju vara att rota fram OVK-protokollen.
Där skall framgå hur stora flödena är.
Vad som är kraven har vi diskuterat flera gånger, jag skall försöka leta fram en tråd...
Här finns lite kul läsning på Valborgsmässoafton:
http://www.byggahus.se/forum/ventil...ningarna-och-flodena-rimliga.html#post1970354
1600ppm är ju rätt illa.
Låter ju nästan som om aggregatet stängs av nattetid. Har ni centralt placerat agg eller ett agg i varje lgh?
Filterna är bytta?
Uteluftintaget inte är igensatt i insektsgallret?
Blåser det i donen nattetid?
Återlufts cirkulation går in nattetid?
Låter ju nästan som om aggregatet stängs av nattetid. Har ni centralt placerat agg eller ett agg i varje lgh?
Filterna är bytta?
Uteluftintaget inte är igensatt i insektsgallret?
Blåser det i donen nattetid?
Återlufts cirkulation går in nattetid?
Redigerat:
Vi har ett centralt placerat agg. Vaktmästaren brukar ha bra ordning på filter. Vi har dock bytt automation nyligen, det är möjligt att energispar-funktionerna drar ner hastigheten nattetid? Ska känna på donen i natt.Tjoa skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Verkar helt galet i så fall! Det är ju på nätterna alla är hemma och ventilationen behövs som mest.lobbin skrev:
Att dra ner lite under dagtid, när många är på jobb, i skola och förskola kan nog vara OK.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frågan är väl hur noga en sådan där "spiffig" manick mäter. Jag har ingen aning men jag skulle inte bli förvånad om den visar duktigt fel. Du kanske borde försöka ordna en mätning med ett erkänt pålitligt instrument.lobbin skrev:
Datan säger så här:
Ranges from: 0 to 5000 ppm
Accuracy: +- 50 ppm or +-5%
Just nu får jag utslag mellan ~350 upp till över 2000 ett par gånger så jag utgår från att den är tillräckligt korrekt för att bedöma det beteende jag är ute efter.
Vad gäller uppdatering så märker jag ingen större skillnad i flödet nattetid utan det verkar vara samma över dygnet. Återkommer när jag fått tag på senaste OVK-mätningen.
Ranges from: 0 to 5000 ppm
Accuracy: +- 50 ppm or +-5%
Just nu får jag utslag mellan ~350 upp till över 2000 ett par gånger så jag utgår från att den är tillräckligt korrekt för att bedöma det beteende jag är ute efter.
Vad gäller uppdatering så märker jag ingen större skillnad i flödet nattetid utan det verkar vara samma över dygnet. Återkommer när jag fått tag på senaste OVK-mätningen.