Är det någon som kan förklara för mig vad det är som vi har på taket?
(bild 1)
Jag antar att det är någon form av motordriven ventilation som kan ha varit avsedd för ett gammalt kök som ej finns längre. I så fall så har motorn lagt av för den är alltid helt tyst.
Kan jag koppla in en PAX-fläkt i badrummet på ett ventilationsrör (bild 2) som är anslutet till den här mojängen, eller bör jag ta bort den helt, alternativt försöka laga den? Jag är ganska säker på att den inte är kopplad till något annat än badrummet och det före detta köket
Jag antar att det är någon form av motordriven ventilation som kan ha varit avsedd för ett gammalt kök som ej finns längre. I så fall så har motorn lagt av för den är alltid helt tyst.
Kan jag koppla in en PAX-fläkt i badrummet på ett ventilationsrör (bild 2) som är anslutet till den här mojängen, eller bör jag ta bort den helt, alternativt försöka laga den? Jag är ganska säker på att den inte är kopplad till något annat än badrummet och det före detta köket
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en likadan huv på mitt hus. I mitt fall så går det kanaler i hela huset. Kolla i kattvinden eller vinden vart röret tar vägen. Är det bara det röret som man ser på bilden så ser jag inget problem med paxfläkten. Jag är ingen expert på något vis, men om röret har förgreningar till andra rum så kan luften som paxfläkten drar in komma ut i ett annat rum istället.
Tack. Som sagt så tror jag endast att det går kanaler till badrummet där jag planerar sätta pax, och till det före detta köket (och där kan jag isf plugga igen kanalen om det nte redan är gjort). Jag får gå upp på vind och kattvind igen för att dubbelkolla.
Hm om jag vore dig skulle jag öppna fläkten på taket och mäta om du har spänning fram.
Ska du koppla in en paxfläkt behöver du se över om du kan demontera fläkt hjulet och använda den som en huv istället. Det är ju en bättre lösning att renovera eller byta ut den befintliga fläkten. Min rekommendation är inte en paxfläkt.
Ska du koppla in en paxfläkt behöver du se över om du kan demontera fläkt hjulet och använda den som en huv istället. Det är ju en bättre lösning att renovera eller byta ut den befintliga fläkten. Min rekommendation är inte en paxfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack egerskog.
Jag har kontrollerat ventilationsrören noga nu. Där sitter en förgrening precis under fläkten på taket, och ett rör går till det tidigare köket och ett rör går till badrummet. Jag antar att takfläkten tidigare styrdes från spiskåpan i köket och att stekos var takfläktens huvudsakliga arbetsuppgift.
Köket är rivet och när jag sätter en bit toapapper framför röret i badrummet så sugs det upp, så där är självdrag i röret.Ventilationsröret från badrummet sitter i badrumstaket och går nästan helt rakt upp till takfläkten.
Förändrar ovanstående information något? Är det fortfarande fel att sätta en paxfläkt i badrummet? Det känns känns smidigare än att renovera ett gammalt åbäke på taket.
Om ni fortfarande tycker att jag ska försöka få igång takfläkten istället, ska jag i så fall köra den dygnet runt? Tidigare kördes den endast då köket användes.
Jag har kontrollerat ventilationsrören noga nu. Där sitter en förgrening precis under fläkten på taket, och ett rör går till det tidigare köket och ett rör går till badrummet. Jag antar att takfläkten tidigare styrdes från spiskåpan i köket och att stekos var takfläktens huvudsakliga arbetsuppgift.
Köket är rivet och när jag sätter en bit toapapper framför röret i badrummet så sugs det upp, så där är självdrag i röret.Ventilationsröret från badrummet sitter i badrumstaket och går nästan helt rakt upp till takfläkten.
Förändrar ovanstående information något? Är det fortfarande fel att sätta en paxfläkt i badrummet? Det känns känns smidigare än att renovera ett gammalt åbäke på taket.
Om ni fortfarande tycker att jag ska försöka få igång takfläkten istället, ska jag i så fall köra den dygnet runt? Tidigare kördes den endast då köket användes.
Jag tycker att du ska fixa fläkten på taket och köra den dygnet runt. Den ska helst vara ansluten till badrum, tvättstuga, kök, kanske toaletter.. Då får du ett konstant undertryck i huset och minimerar risken att fuktig inomhusluft läcker in i väggar och upp på vinden.
Är du säker på att det ena röret endast går till badrummet? Har du inget utsug i t.ex tvättstuga, toaletter, bastu? Det normala var att köket hade ett eget rör. och det andra röret delade sig ytterligare till flera ställen.
Om den gamla spiskåpan är borta bör du fixa något som sänker spänningen till takfläkten. Med 230V kommer den gå onödigt snabbt. Din takfläkt styrdes tidigare från spiskåpan, men det var bara för att man skulle kunna höja varvtalet vid matlagning. Det var meningen att den skulle gå dygnet runt, med lägre varvtal. Med en korrekt installation fanns det inget sätt att stänga av takfläkten helt från spiskåpan.
Det bör gå att koppla in en modern spiskåpa med egen fläkt till det rör som redan går till köket, och då alltid köra takfläkten på lågt varvtal. Det lär finnas några få spiskåpor att köpa som fungerar på samma sätt som den gamla (dvs kan styra en takfläkt), men jag har inte koll på det.
Är du säker på att det ena röret endast går till badrummet? Har du inget utsug i t.ex tvättstuga, toaletter, bastu? Det normala var att köket hade ett eget rör. och det andra röret delade sig ytterligare till flera ställen.
Om den gamla spiskåpan är borta bör du fixa något som sänker spänningen till takfläkten. Med 230V kommer den gå onödigt snabbt. Din takfläkt styrdes tidigare från spiskåpan, men det var bara för att man skulle kunna höja varvtalet vid matlagning. Det var meningen att den skulle gå dygnet runt, med lägre varvtal. Med en korrekt installation fanns det inget sätt att stänga av takfläkten helt från spiskåpan.
Det bör gå att koppla in en modern spiskåpa med egen fläkt till det rör som redan går till köket, och då alltid köra takfläkten på lågt varvtal. Det lär finnas några få spiskåpor att köpa som fungerar på samma sätt som den gamla (dvs kan styra en takfläkt), men jag har inte koll på det.
Jag har kök, andra badrum och tvättstuga i annan del av huset. Dessa rum har ett eget ventilationssystem som är helt fristående från ovanstående. Därför känns det lite overkill att köra den stora takfläkten endast för ett litet badrum. Paxfläkten borde skapa undertryck i badrummet på samma sätt som takfläkten gjort. Borde vara oväsentligt i vilken ända av röret som fläkten sitter..?
...som ni hör försöker jag mest hitta argument för att slippa klättra upp på taket och mecka med den gamla fläkten
...som ni hör försöker jag mest hitta argument för att slippa klättra upp på taket och mecka med den gamla fläkten
Jag fattar inte hur du kan ha självdrag i badrummet samtidigt som du har ett fungerande ventilationssystem i en annan del av huset. Är det helt tätt mellan husets olika delar?
Ett ventilationssystem ska ju skapa ett visst undertryck i huset, och då är det lite konstigt att du har fungerande självdrag i badrummet.
Kan du inte koppla in badrummet på det andra ventilationssystemet, så att hela husets ventilationssystem hänger ihop?
Ett ventilationssystem ska ju skapa ett visst undertryck i huset, och då är det lite konstigt att du har fungerande självdrag i badrummet.
Kan du inte koppla in badrummet på det andra ventilationssystemet, så att hela husets ventilationssystem hänger ihop?
Takfläkten är inte dimensionerad för ett badrum utan snarare ett helt hus.
Jag tog för givet att Takfläkten var kass och inte funktions duglig. Om fläkten är ok hade jag med sannolikhet köpt en två hastighets trafo och dragit ner en växlande kontakt för att få en grund ventilation med möjlighet för forcering vid bad. En ny fläkt på taket är ju rejält mycket dyrare en paxfläkt.
Jag tog för givet att Takfläkten var kass och inte funktions duglig. Om fläkten är ok hade jag med sannolikhet köpt en två hastighets trafo och dragit ner en växlande kontakt för att få en grund ventilation med möjlighet för forcering vid bad. En ny fläkt på taket är ju rejält mycket dyrare en paxfläkt.
Man kan ju få en takfläkt för 1200-1500 kr. Tyristor för 400kr.
Det är väl bättre om det undertryck i hela den ventilationen än att det är övertryck av fuktig luft i den. ?
Beror förstås på hur det är konstruerat men det blir ju tystare och säkrare undanflyttning av den våta luften med takfläkt.
Det är väl bättre om det undertryck i hela den ventilationen än att det är övertryck av fuktig luft i den. ?
Beror förstås på hur det är konstruerat men det blir ju tystare och säkrare undanflyttning av den våta luften med takfläkt.

