Tjoa skrev:
Om du inte har något drag alls nu så är det stop i kanalen. Och då kommer det inte hjälpa ett skit med en paxfläkt i den kanalen.
Börja med att åtgärda problemet med täppt kanal. Sen kan du se om du behöver en fläkt.
Horisontell dragning hämmar självdragseffekten så de behöver nödvändigtvis inte vara stop i kanalen.

dunborg skrev:
Horisontell dragning hämmar självdragseffekten så de behöver nödvändigtvis inte vara stop i kanalen.
Plus att om inte murstocken är så varm så att den luft som finns i frånluftskanalerna i murstocken så blir det inget (minimalt) självdragsflöde genom kanalen.

Om man inte eldar i någon typ av eldstad så är murstocken kall, alltså inget/minimalt självdrag.

Står ju inte att den går horisontellt. Det är ett antagande från din sida.

Det där med att murstocken måste eldas i stämmer inte heller. Isåfall skulle ju tusentals hyresbostäder stå utan ventilation och så är det inte.

Tjoa skrev:
Jo det gör det, här står det indirekt:
bäckåbölja skrev:
Den går upp på vinden och närmare sex meter till murstocken.
Och här står det i klartext:
bäckåbölja skrev:
... att den går så långt på vinden innan den träffar på murstocken. Det är ett envåningshus så den går väl dubbelt så långt horisontellt som vertikalt.
Tjoa skrev:
Det där med att murstocken måste eldas i stämmer inte heller. Isåfall skulle ju tusentals hyresbostäder stå utan ventilation och så är det inte.[/QUOTE

Edit1:
Självdragsventillation bygger på att det är högre temperatur i murstocken än vad det är ute (strax över/snett-över murstockens mynning).

Edit2:
Alla bostäder där det inte eldas kontinuerligt har ytterst minimalt med självdrag sommartid, vintertid är det bättre.

Edit3:
Mina föräldrar hade tidigare självdrag, enplansvilla, värmdes tidigare med olja, gick över till el på slutet av 70-talet. Försökte förbättra självdraget med fönsterventiler, mitten av 80-talet monterades FTX.

Halvår efter att vi hade köpt vår villa, enplan med källare (konverterad från olja till fjärrvärme några år tidigare), så var vi iväg en vecka på vintern, då "upptäckte" vi hur dåligt självdraget är. Ca ett å halvt år senare installerade vi FTX.

Redigerat:
Tjoa skrev:

Det där med att murstocken måste eldas i stämmer inte heller. Isåfall skulle ju tusentals hyresbostäder stå utan ventilation och så är det inte.
Som citerat ovan, går den horisontellt.
När jag tidigare jobbade som ventilationstekniker för en större hyresvärd i en av de större städerna, hade 75% av självdragshusen undermålig ventilation. Det ända som gav någon effekt var stigningshöjden mellan lägenhet och skorstensglugg och den lilla tempskillnaden. Men den var tyvärr minimal och många hyresgäster hade stora problem.
Så ja, många hur står idag med undermålig ventilation för att murstocken inte används.

Och eftersom jag bara har till jobb att injustera och besiktiga ventilation så kan jag meddela att du har fel. Om 75% av husen hade undermålig ventilation berodde det förmodligen på att fastighetsägaren hade byggt om de ursprungliga ventilerna till annan valfri pisslösning. Inte på grund av att man slutade elda i skorstenen. Men det är klart. Vad vet jag. Jag har väl bara besiktigat mer än 5000 lgh sista åren.

Horisontellt?. Den går ju diagonalt. Står ju uttryckligen där.

Tjoa skrev:
Och eftersom jag bara har till jobb att injustera och besiktiga ventilation så kan jag meddela att du har fel. Om 75% av husen hade undermålig ventilation berodde det förmodligen på att fastighetsägaren hade byggt om de ursprungliga ventilerna till annan valfri pisslösning. Inte på grund av att man slutade elda i skorstenen. Men det är klart. Vad vet jag. Jag har väl bara besiktigat mer än 5000 lgh sista åren.

Horisontellt?. Den går ju diagonalt. Står ju uttryckligen där.
Så du menar att alla hus som har självdrag byter ut all luft varannan timme? Det är nämligen det som rekommenderas sedan många år tillbaka.

På vilket sätt byggde mina föräldrar om självdragsventilationen när dom bara slutade elda med olja?

På vilket sätt byggde föra ägaren av vårt hus om självdragsventilationen när dom slängde ut oljepannan och ersatte den med fjärrvärme?

I vilket inlägg från TS (bäckåbölja) står det att ventilationskanalen går diagonalt?

Det här börjar gå åt dagis nivå. Om du nu har besiktigat mer än 5000 lgh de senaste åren så borde du ju veta att självdragshus har undermålig ventilation, bara för att definiera undermålig så jämför jag momentan-flödet i lägenheten med BBR-kraven.
Husen jag har jobbat i, har haft ursprungs ventiler typ "galler" och den ända skillnaden är att dom har slutat elda i pannan och murstocken inte håller någon större temp.skillnad under sommaren.

Nej alla självdragshus byter inte luft varannan timme. Men bara för att de inte gör det betyder det inte per automatik att de har dålig ventilation.

Vad dina föräldrar har med detta vet ja inte. Vi pratade väl självdrag i hyresrätter?

Jag vet inte detta heller då jag inte känner ditts hus förra ägare.

I det ni länkade här ovan. "Dubbelt så långt horisontellt som vertikalt. Blir inte det diagonalt?

Jaha så du jämför flöden och byggregler från 40 år tillbaka i tiden med dagens regler som innehåller både till och frånluft. Lite skev jämförelse då dom inte bygger på samma förutsättningar.
Om de bara har slutat elda i pannan på ett hyreshus så slutar inte ventilationen att fungera. Den blir sämre men den slutar inte fungera. Har själv mätt upp flöden i självdragshus sommartid.

Angående dagisnivå så är det väl du som står för den när du inte tål att bli rättad.

Tjoa skrev:
I det ni länkade här ovan. "Dubbelt så långt horisontellt som vertikalt. Blir inte det diagonalt?
Nej! Inte automatiskt. Till 99,99% går den ca sex meter horisontellt (enligt TS första inlägg) och sedan ca tre meter vertikalt (tex ca två meters höjd inne på vinden och ca en meter ovan yttertak) allt i murstocken.

Tjoa skrev:
Vi pratade väl självdrag i hyresrätter?
Nej! TS bor i ett enplanshus, läs inlägg nr 3!

Den går horisontellt, inte diagonalt. Upp på vinden, sedan utmed golvet till den träffar på murstocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.