Det är så att jag har flyttat in i en ny lägenhet och köket kändes sådär när vi köpte den så vi beslutade oss för att byta ut det mot ett nytt. Vi ville utnyttja köket maximalt så därför ville vi ha skåp nästan hela vägen upp till taket totalt 50+50cm för överskåpen.
För att göra detta möjligt så behövde vi ta bort det ventilationsrör som satt ovanför skåpen. Huset är ganska nytt och det är centralventilation i huset. Det satt en fläkt med spjäll anpassad för just centralventilation.

Grundtanken var att få den nya fläkten så nära väggen där röret kommer in i lägenheten så därför bytte vi plats på diskho och spishäll. Det jag insåg alldeles för sent och som nu är ett av problemen är att ventilationen inte bara kommer in i rummet och sedan ner till fläkten utan även vidare in i badrummet.

Det vi skulle behöva göra är att flytta donet två meter åt vänster och smalna av röret till den mindre dimensionen som går in till badrummet för att få plats med överskåpen. Bilden visar hur vi har tänkt få till detta. Utblåset från fläkten kommer ju hamna nära och bra mot det nya donet så det borde inte vara något problem.
sshot-15.jpg

Tanken är även att vi skall ersätta den gamla spiskåpan med en kolfilterfläkt dock inte inmonterad på ventilationskanalen utan fristående.

Nu har jag fått stora problem att få igenom detta hos föreningen som mest är rädda för att mina förändringar av ventilation och fläkttyp skall äventyra en ganska snar OVK kontroll. De har kollat med tre personer som alla råder dem att inte låta mig ändra någonting då detta kan äventyra kontrollen. Jag i skiten för köket än nästan klart och jag har inga möjligheter att ändra på det som är insatt så här långt.

Finns det någon som kan det här med OVK kontroller och ventilation och som kan avgöra om det kan ha påverkan på hela ventilationen i huset vilket jag har svårt att tro. Som jag ser det så är det ett nollsummespel att flytta donet två meter och samtidigt smalna av röret. Fläktkåpan med spjäll skall även bytas mot en ventil som jag inte heller tycker borde påverka.

Åsa Lund
Hej!
Föreningen har nog rätt.
Jag tror att stadgarna är ganska tydliga på att medlemmarna inte får ändra på installationerna utan styrelsens godkännande. MEN nu är det ju redan gjort så då får du väl reda ut bekymret och göra rätt.

Om det i den förra fläkten fanns någon styrning som går till "centralventilationen" så kan du inte ta bort den fläkten. Sätt den gamla fläkten på nya platsen?

Sen måste ju kanalen till badrummet (höger i bild) gå fram. Du vill ha skåp ända upp till tak. Det kan man lösa genom att borra stora runda hål (för kanalen) igenom skåpen som sätts ända upp till tak. Ev kan man dra metallslang igenom skåpen att leda luften i.

Att dra ventilationskanaler är nåt som behöriga ventilationsmontörer ska göra om man inte har rätt kunskap. Det finns krav i OVK-reglerna att kanalerna ska ha viss täthet för att få rätt tryckförhållanden i systemet.

Genom att ta ner din egen fläkt har du redan påverkat alla dina grannar.
När du sen river och dammar ner i ditt kök så går dammet upp i ventilationskanalerna. Detta kan medföra att du måste rensa kanalsystemet från damm, görs av ventilationsfirma.

Så, för att blidka föreningen måste du nog kalla in en ventilationare som kan hjälpa dig att göra rätt och sen intyga åt föreningen att det är tätt, rätt flöde i badrum och kök och att kanalerna är rensade.

OVK ska göras vart tredje år i hus med mekanisk venitlation. Styrelsen vet ju om att du påbörjat nåt i ditt kök. De kommer nog uppmana OVK-besiktningsmannen att vara extra petig i din lägenhet. Är du smart ser du alltså till att ha ordning på allting när du är klar med köket, innan föreningen gör sin ordinarie OVK.

Lycka till!

Hej Åsa.

Jag är fullt medveten om att föreningen måste säga ja och det är inte det som är problemet då de kan tänka sig att säga ja om de inte riskerar att få ett nedslag vid OVK kontrollen. Det är därför som jag har frågat föreningen från första början. Det står samtidigt i stadgarna att föreningen inte kan säga nej om det inte innebär något negativt för föreningen.

Den gamla fläkten har ingen koppling till centralventilationen utan det är bara ett spjäll i fläkten som öppnas och stängs med ett vred.

Skåpen jag vill sätta in är 50 + 50 cm vilket skulle ge ca 13 cm utrymme ovan skåpen så tanken är ju att smalna ner röret till samma dimension som kommer in från badrummet och ha den dimensionen fram till det nya donet som skall sitta där röret kommer in i rummet från vänster. Det är det jag har försökt visa på bilden genom att göra det blåa strecket smalare fram till det nya donet som jag har ritat in i rött. Då det gamla donet som jag har gjort ett kryss över ersätts med det som sitter där röret kommer in så bör ju inte ventilationen påverkas nämnvärt.

Jag har självklart inte tänkt göra detta själv utan jag har varit i kontakt med ett par olika företag. Det som är det stora problemet här är att de OVK kontrollanter jag har pratat med inte har sett några problem med att ändra ventilationen. De som föreningen har pratat med har däremot gjort detta. Det är lite därför jag ställer frågan här för jag skulle vilja ha in lite oberoende synpunkter på om detta är görbart utan att påverka OVK eller inte.

Jag har inte gjort så mycket åverkan på köket då jag tog ner hela gipsväggen med det gamla kaklet på just för att inte skita ner så mycket. Har en ganska öppen planlösning så jag ville inte ha skit i hela lägenheten. Det funkade väldigt smidigt och jag satta sedan dit nya gipsskivor ovanför plyfan som sitter innanför.

I vårt hus är det kontroll var sjätte år och då huset är sex år gammalt så kommer den vara ganska snart. Det jag har gjort är precis som du skriver att ta in en ventilationare som gör ett proffsigt jobb och sedan ställer in alla flöden. Detta trodde jag inte skulle vara några problem. Tyvärr verkar det dessvärre vara det och nu hoppas jag på lite input från folk som är insatta i OVK området.

Åsa Lund
Snuddar vid ovk då och då men är inte sakkunnig själv.
Får du flödena rätt borde det inte vara nåt problem

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.