Hej

Har lite hög fuktighet på övervåningen. När vi besiktade huset innan köp rekommenderade besiktningsmannen att montera en ventil. Kan jag använda http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/iMax-Vent-873857 eller är den bara för våtrum? Tänkte även montera en eller 2 tilluft på nedervåningen. Kom gärna med tips då jag är ny på detta? Ska det inte fungera så att luften dras in nere och ut uppe?

Glömde skriva att jag har 2 väggventiler på toaletten på nedervåningen och en på övervåningen. Tror alla är tilluft. Är bara ett sånt vanligt rör med spjäll. Har även en värmeflyttare genom golvet till övervåningen som ska flytta överskottsvärme från kaminen i köket. Huset är 100m3

ventiler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar som huset har fått allt om bakfoten. Är månne de du kallar ventiler i badrummet egentligen frånluftsfläktar ( i princip lika den du länkat till?) Det är i huvudsak där som den mesta fukten alstras och får inte tillåtas att lämna rummet utan fläktarna skall ständigt vara i drift, Om än möjligen i olika hastighet men tillåt dem inte stå stilla och har någon tom kopplat fläktarna till ljusknappen så se snarast till att elinkopplingen görs om. Är det så katastrofalt att det verkligen är tilluftsventiler som du tror så ta dit en ventilationstekniker som får förklara hur det borde vara. Att enbart montera en ventil (eller fläkt) på övervåningen gör bara det hela värre. Fukten skall tas bort från rummet där den alstras och har du ett bubbelbad går det åt rejält med frånluft för att bli av med den. Sådana här fadäser kan troligen inte ses som dolda fel men besiktningsmannen borde åtminstone få näringsförbud.

• Gilla
micke85
  • Laddar…
tack för svar. Nej det är bara vanliga väggventiler med stängbart spjäll. En ovanför duschen och en ovanför badkaret (använder dock aldrig badkaret). Nej det med fläkt på övervåningen verkar inte vara någon bra grej efter jag läst lite. Ska köpa biltemas imax eller fresh intellivent och montera på toaletten ist. Frågan är om jag ska montera den ovan duschen eller vid badkaret och stänga en an ventilerna?

Har nu läst lite och funderar på hur jag ska göra med ventilationen. Har beställt 2 fresh intellivent som ska vara på toaletten en över badkaret och en över duschen. Kommer att montera dom ist för dom nuvarande tilluftventilerna. Då vi har katt som behöver komma in där ska vi fixa en kattlucka genom dörren, samt se till att spalt i nederkant finns för att luften tar den vägen in.

ventiler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ritat pilar in och ut där jag tänkt placera ventiler. Ventilen i sovrummet funderar jag på att montera så den tar luft från altanen (inglasat men gott om "friskluft") för att slippa blåsljud osv. En ventil från rummet jämte sovrummet på bilden om det behövs? Köket ventileras ut genom köksfläkten samt genom murstocken när kaminen körs (om jag förstått rätt?). Behövs eller ska det vara tilluft i köket/hallen?.

Vad gäller övervåningen har vi nu en tilluftventil, samt att jag igår vände värmeflyttaren så att den flyttar luft ner ist för upp. Har lite dåligt med plats med fler ventiler på övervåningen. Räcker det att öppna balkongdörren lite ibland eller ev plocka bort lite tätningslist i överkant?

Är så långt jag kommit i planeringen. Alla tips och synpunkter är välkomna.

Någon som har någon lösning på hur jag ventilerar övervåningen bäst? har i dagsläget bara en tillfuftventil. Funderar på att sätta en så högt upp som möjligt över fönstret på andra sidan trappan. Frågan är om jag behöver frånluft på övervåningen och hur löser jag det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.