Vi har ett radhus byggt 1973, det är på senare tid utbytt till 3-glas fönster samt att vi har satt in Velcoventilen samt fläktar i två badrum. Det finns även en modern braskamin som tar luften direkt inomhus då det inte gick att få till friskluftsintag.

Problemet är att det blir "sotigt", detta fanns innan braskaminen installerades. Tar man bort en brytare eller vägguttag så är det sotigt under, vilket tyder på att det kommer från innerväggar.

Drar man en trasa i taket så blir det ränder, det är lite lätt sotigt bara, taket ser fortfarande vitt ut, men sotigt är det. Luftvärmepumpens innerdel blir väldigt sotig av att skyffla runt inomhusluften, tapeterna har inte blekts på 8 år, utan blivit dassigare.

Taket har platt tak, det går ej att komma in ovan bjälklaget.

Vad finns det för lösningar för att få ett bättre inomhusklimat?

Har ni någon typ av mekanisk frånluft förutom fläktarna i badrum? Har du rätt antal velcoventiler för huset? Jag skulle öppna ett par av ventilerna i närheten av där ni har kaminen så att det blir bättre drag inomhus. Eftersom de ska vara självreglerade går det att skruva upp ventiltallriken lite grann. Eller sätta in med minimi brickor så att de är öppna 2-4 mm. utan att ta bort den automatiska funktionen. Har läst på lite om ventilen som verkar vettig. Jag får intrycket att ni har för mycket undertryck i huset. Problemet fanns innan kaminen och luft sugs in via kontakter i väggarna.

Redigerat:
Det finns mekanisk frånluft i badrummen, dessa är kompletterade med fuktstyrda pax fläktar. Det finns även ett mekanisk utsug i tvättstuga utan fläkt.

Jag har rätt antal Velcoventiler, jag fick ett installationsförslag från Liljengrens som jag har följt. Huset har ju blivit tätater iom byte till morderna fönster/dörrar.

Undertrycket är inte märkbart när man öppnar en dörr eller fönster, men det kanske vore ide att ta dit någon som mäter upp det.

Ja och då blev det tätare. Liljegrens säljer de här minimibrickorna som gör att ventilen inte stänger. Det är inte fel att låta dem komma och mäta. Om du inte själv vill testa med att skruva ut någon/några tallrikar eller köpa några brickor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.