Hej alla glada krabbelurer,
Jag skriver för att få input från er kunniga lirare!

Jag har ett hus som byggdes i tegel 1933. Två våningar med källare och vind.
I vintras så lade vi om taket, och lät sedan isolera takets insida och gavlarna på vinden med 10 cm polyuretanskum. Det hade en omedelbar effekt på värmekomforten i huset, och det är nu mer eller mindre rumsklimat på vinden bortsett från ev läckor i de gamla halvmåneformade fönstren. Det är dock ingen uppvärmning där mer än vad som kommer underifrån från ovanvåningen.

Nu när inne/utetemperaturen börjar diffa så här framåt hösten så har jag noterat lite kondens
på fönstrens insida på ovanvåningen. För att undersöka det närmare så åkte jag till Clas i Sjön och köpte en hygrometer med 4 kanaler. Jag får i skrivande stund följande värden vad gäller temperatur och relativ luftfuktighet:

Sovrum: 20 grader, 70% RF
Vind nära ena husgaveln: 16,1 grader, 74% RF
Vind nära andra husgaveln: 16,5 grader, 73% RF
Vind utrymme under takkupa: 16,2 grader, 64% RF.

Mot bakgrund av vad jag kan läsa mig till om relativ luftfuktighet så har jag en fukthalt
i luften på ovanvåning och vind som ligger väl högt. Något behöver göras.

Jag har tittat på ett ventilationsaggregat med värmeväxlare som heter
Mitsubishi VL-100. Finessen med det skall vara att värmen i frånluften tas tillvara upp till 75%
och överförs till tilluften som kommer utifrån. Samtidigt så borde detta ge en lägre fukthalt på ovanvåning
och vind, eftersom den kallare luften utifrån inte är lika fuktbemängd som frånluften.

Jag skulle vilja få lite synpunkter och input på detta. Resonerar jag rätt? Kan Mitsubishi-manicken lösa problematiken? Bör jag göra något utöver detta, eller bör jag göra något annat istället?

Stort tack på förhand!

/P :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.