Går i tankarna att dra upp 18 gradig källarluft till övre våningen med hjälp av en lång köksfläktslang och en gammal PAX-fläkt. Är det dumt att göra så med avseende på fukt osv? Huset är från 1935 och källaren är torr (dränerat 2005). Kommer endast använda denna fullösning under värmeböljor så den kommer ju inte gå året om...

Smart eller dumt?

Det kommer inte att göra nån skillnad at tala om. skall du flytta värme behövs mer än en pax. Sen är ju frågan hur länge räcker "kylan" i källaren.
Jag provade att göra tvärtom, flytta ner 30 gradig luft till 17gradigt med en 125mm fläkt, det blev knappt mätbar skillnad.
Bästa lösningen är kanske att sova i källaren?

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det kommer inte att fungera.
1. Sov i källaren.
2. Stå ut.
3. Köp en riktig luftkonditioneringsanläggning av valfritt slag.
Tyvärr.

Rent principiellt kan du få lite högre luftfuktighet i källaren av att göra så. Men det är nog mest av akademisk betydelse. Detsamma lär som sagt gälla den märkbara kyleffekten. Alltså ingen skada, men heller ingen nytta. Markiser för fönstren och myggnät för vidöppna fönster på kvällar och nätter är en mycket effektivare lösning.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jag förstår hur du tänker, svalt i källaren, varmt i huset. men luft är en dålig värmebärare, så dålig att den är den huvudsakliga komponenten i isolering. Det gör att för att flytta energi med hjälp av luft så behövs stora luftmängder, eller stor temperaturdifferens. Nästa problem är att källaren ganska snart slutar att vara kall när man börjar föra ner varmluft. Men ideer ska uppmuntras, det för utvecklingen framåt. Finns det en borrad brunn? då har du tillgång till vatten som håller 7 grader, det går att kyla med.

Den enda lösningen för att "flytta luft" i ett hus är i princip undertryck så om du kan få drag från källaren upp i huset fungerar det men det är ju inte det lättaste... :o

Du kan skapa ett visst undertryck med en större golvfläkt dock som kan hjälpa lite.

När jag renoverade och slipade betonggolv skapade jag rätt bra undertryck genom att köpa en "agilitytunnel" för hund (typ: https://www.zooplus.se/shop/hund/hundsport_hundtraning/agility/agility_utomhus/249627) som jag silvertejpade fast i en stor golvfläkt (minns inte men typ 45-50 cm i diameter) och blåste ut slipdammet...
Du borde kunna göra samma "effekt" genom att suga luften från källaren och blåsa ut den på övre våningen men någon större temperatursänkning ska du inte räkan med...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.