Byggahus.se

Hur sprider jag kylan?

2k läst  34 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Tjena,

Jag har nyligen installerat en luftvärmepump som används som luftkonditionering (enbart). Det blir svinkallt i vardagsrummet där innedelen sitter, men kylan sprider sig inte optimalt till övriga rum. Framförallt in till sovrummet som är vägg i vägg med vardagsrummet vill jag få bättre spridning. Prövat att lägga till en fläkt på golvet som skickar in kylan i sovrummet, men det verkar inte ha någon större effekt. Det finns redan frånluft i sovrummet så det kanske blir tårta på tårta?

Har ni några råd kring detta? Se bif. planlösning. Notera punkter med frånluft. Sovrummet som är viktigt är ovanför vardagsrum med AC. Korsade rum tillhör ej min lgh. I nästan alla rum finns spaltventiler under fönster för tilluft.

2. F
    Husägare · Nivå 10
    Att flytta kalluft är tydligen svårt. Kylgubben som var här liknade det vid att kasta en blöt handduk, den faller ganska fort till marken och blir liggande där. Varmluft däremot sprider sig snabbt och lätt i hela huset.
    Jag tror du är på rätt väg med fläktar, men det kanske behövs fler och större.
    Kanske skulle prova att istället dra ut varm luft ur sovrummet och se om den då drar med sig kalluften in.

3. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    1. Du ska inte ha frånluft i sovrummet!
    Finns det ingen tilluft i yttervägg eller fönsterventil?

2. Du måste ha en kraftig fläkt för att den ska orka flytta mycket luft så det gör stor skillnad, sov i v-rummet ;)

4. K
    Medlem Nivå 2
    Jag har förstått det också efter lite labbande. Det är inte lätt att sprida kalluften. Jag drar ju dock redan ut varmluft från sovrummet eftersom vi har frånluft där inne, frågan är om man kan öka detta ytterligare. Stora och många fläktar är ingen vidare ide då ljudnivån förmodligen förtar förbättringen. Svalka kommer ju in där, bara inte i den grad jag önskar.

Jag vet ej varför de satte frånluft i sovrummet, kanske för att lägenheten är stor och sovrummet ligger långt bort från kök o badrum? Jag kan ju tillfälligt plugga frånluften när kyla behövs om det nu skulle gör saken bättre?

Det finns tilluft i formen av fönsterventil i sovrummet. Frågan är dock densamma där, om den gör sig bättre stängd eller öppen för att maximera sval luft. Det sugs ju potentiellt in värme utifrån där med frånluften i rummet?

Det är två faktorer jag kan ha av/på för att potentiellt förbättra läget: frånluften i sovrummet samt fönsterventilerna.

Kraftig fläkt förmodligen inte en så bra ide just för att man ska sova i oväsenet.

5. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Är det något utsug från frånluftsventilen i sovrummet? Insug från fönsterventil ? Har ni någon badrumsfläkt som går konstant ?

6. K
    Medlem Nivå 2
    Frånluftsventilen i sovrummet suger ut luft på samma sätt som i badrum och kök. Fönsterventilen i sovrummet är passiv: hål ut med filter helt enkelt. Samma i alla sovrum och vardagsrum lika så.

7. L
    Medlem · Nivå 14
    Det stämmer att det är svårt att förflytta kall luft på ett bra sätt, speciellt med den planlösningen. Samma luftmängd som går ut i frånluften måste komma in i huset, och då drar du in varm luft utifrån genom friskluftsventilerna. Den kalla luften vill sjunka och då får man ingen bra spridning.
    Det bästa är om man kan placera AC:n i det rum där den gör mest nytta, och det är i regel sovrummet man vill ha svalt.

8. K
    Medlem Nivå 2
    Det är en luftvärmepump så det var inte fritt fram att placera där man behagar. Hade nog inte blivit bra i sovrummet heller då sovrummet är litet och enbart kan tillåta en liten modell. Att denna luft sen skulle sprida sig ens hjälpligt till vardagsrummet tror jag nog är osannolikt. Det är nog optimalt placerat som det är och man får väl sträva efter bästa möjliga förflyttning av kylan till sovrummet. Det är inte bedrövligt på något sätt idag, önskar bara att jag kunde få in lite mer av kylan.

Behovet av svalka i vardagsrummet är stort lika så även om man gärna sover svalt så klart men man ska ju stå ut på dagarna också ☺️

9. K
    Medlem Nivå 2
    Några förslag på hur jag ska arrangera frånluft / tilluft ventiler för att optimera kylan in till sovrummet? Kan stänga / öppna bådadera.

10. L
    Medlem · Nivå 14
    Friskluftsventilerna bör du inte stänga, då du då får en nästintill obefintlig ventilation. Du skulle kunna prova att stänga friskluftsventilen i endast sovrummet och se om frånluften drar med sig lite kall luft. Jag är tveksam, men prova kan man alltid.

Kanske stänga dörrarna mellan vardagsrum och kök, samt hall. Nu sitter där troligen överluftsventiler/galler iofs, men det kanske hjälper till lite.

11. K
    Medlem Nivå 2
    Jag har faktiskt börjat labba med att just stänga frånluften i sovrummet och på så vis hoppas på mer indragen kyla men har inga säkra resultat än så länge. Önskar man kunde ladda ned en app som visade luftflödena i rummet med en magisk sensor. Det kanske förbättrar något litet, vi får se. Dörrar mellan vardagsrum och hall samt kök existerar ej, det är en portal på ena stället samt borttagna gångjärn o saknad dörr på den andra. Så det blir svårt.

12. L
    Medlem · Nivå 14
    Ok, tänkte mest att man kanske hade kunnat koncentrera flödet lite mer åt sovrummet på så sätt. Det går att följa luftflödena hjälpligt med en bra och snabb termometer, samt en speciell rök som ventilationsfirmor använder. Kan kanske vara knepigt i detta fallet iofs. Jag tror att det som händer är att den varma luften lägger sig som ett lock och inte låter kalluften sprida sig längre än vad luftvärmepumpens fläkt klarar att cirkulera.

13. K
    Medlem Nivå 2
    Jag har en hel del Telldus termometrar men de är förmodligen inte vad du menar med snabb termometer. Ja det hade ju varit smart att kunna stänga till och koncentrera kylan på natten men då blir det någon slags hemmagjord historia som kommer att få lika hög WAF (wife approval factor) som en 72 tums tv. Man känner tydligt att det är väldigt svalt en liten bit innanför dörren i sovrummet, sedan avtar det ganska snabbt och naturligtvis betydligt kallare på golvet.

14. L
    Medlem · Nivå 14
    Ja, jag tänkte mer på en handhållen termometer med snabb reaktion. Då brukar man kunna flytta runt den och mäta på lite olika punkter. Man får se till så att man inte själv blockerar luftströmmen dock.
    Har du många telldus-termometrar så kan du ju lägga ut dem på lite olika ställen och se vad som händer.

Att det blir svalt precis innanför dörren och lite nere vid golvet, tyder precis på det, att varm luft passerar högre upp och ut genom frånluftsventilen. Det blir lite som ett lock som håller nere den kalla luften.

15. K
    Medlem Nivå 2
    Kanske vore en idé att blockera frånluft i sovrummet för att flödet istället ska ske ut från rummet? Man kan bara spekulera. Jag har flera telldus och kollar temp i flera rum. Det enda jag konstaterat är att högre fläkt styrka på ac ger bättre spridning in till sovrummet.