Frånluftskanalen i Wc övervåning är en egen frånluftskanal?

Om så är kanske du skulle satt paxfläkten på frånluftskanalen till murstocken istället i och med att paxfläkten just nu på Wc "drar" så pass mycket att murstockskanalen blir tilluft.

Alltid betydligt svårare skapa ett undertryck på övervåningen. Har samma fenomen då mina "spaltventiler" i fönstrena på övervåningen agerar frånluft i och med de termiska krafterna (värmen stiger).

Pax-fläkten du har i badrummet, är den fuktstyrd eller kör den hela tiden? Besiktningsmannen menade nog att du i samband med dusch och bad skulle ventilera bort fukten med paxfläkten.

Om du eldar så murstocken blir varm så fungerar dina ventiler i murstocken som dem ska, det blir ett drag. Luften kommer då in genom div otätheter i huset. Om du inte eldar i huset fungerar inte ventilationen som det är tänkt och då kan det vara bra att öppna upp några friskluftsventiler.

JanneJanne123
Garningen Garningen skrev:
Besiktningsmannen menade nog att du i samband med dusch och bad skulle ventilera bort fukten med paxfläkten.
Nej det menade hen nog inte, iaf Anticimex besiktningspersoner menar att en fläkt i badrum på konstant flöde gör nytta för mer än bara badrummet.

Edit: sedan om det är så eller inte går ju att debattera, men jag har själv fått det rådet av besiktningspersoner som någon slags sanning.

Edit 2: men självklart är det även bra att den fuktiga luften sugs ut av fläkten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle satt igen samtliga ventiler i skorstenen som finns i sovrum och tagit upp ventiler som ger tilluft i yttervägg/fönsterkarm. Det är det vanligaste.

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Verkar lite.
Vad är detta för aggregat?
Det är en mycket bra motströmsvärmeväxlare, Renovent 300.
Såldes av Fresh, men de har visst slutat med den.

BirgitS BirgitS skrev:
80 m3/h timme är ju inte mycket för ett helt hus heller för det är väl normen för 64 kvm (all luft bytt på 2 timmar?).
Angående vår ventilation:
Ni tänker ganska fyrkantigt, det inser ni väl?
Normen med en halv luftväxling per timme är en enkel tumregel, för att ge en fingervisning åt vad en familj på fem enheter (2 vuxna och 3 barn) skall sikta på.

Vi är två vuxna, inga barn. Och huset har en boyta om 108 kvm.
Så våra 80 m3/h motsvarar 0,3 luftomsättningar per timme, vilket räcker utmärkt för vårt lilla hushåll.
Anläggningen är alltså injusterad för 160 m3/h, men vi kör den på halvfart,
vilket räcker utmärkt :)
Även för mycket ventilation är energislöseri, som ni säkert inser.

Redigerat:
R
T Telefu skrev:
Ja det bör hjälpa.
Generellt vill man ha in luften pch att den är så ren som möjligt. Om den är det via en frånluftskanal i en skorsten tror jag inte.
Ev kan inluft via skorstenen påverka självdraget på nedervåningen, tiluften kyler ner skorstenen vilket kan öka risken för bakdrag.
Funkar självdraget på nedervåningen? Annars bör kanske sätta en fläkt till där nere? Om du har alla frånluftskanaler i en skorsten kanske du kan sätta en frånluftsfläkt där istället?
Ja, jag har funderat på att även sätta en likadan fläkt på toaletten på nedervåningen, som får gå med ett grundflöde. Har inte undersökt ännu men det finns en ventil på toaletten även den eventuellt är kopplad till murstocken.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det menade hen nog inte, iaf Anticimex besiktningspersoner menar att en fläkt i badrum på konstant flöde gör nytta för mer än bara badrummet.

Edit: sedan om det är så eller inte går ju att debattera, men jag har själv fått det rådet av besiktningspersoner som någon slags sanning.

Edit 2: men självklart är det även bra att den fuktiga luften sugs ut av fläkten.
Nej, precis. Besiktningsmannen (sic) rekommenderade mig att installera en fläkt som går på grundflöde. Den fläkt jag valt är även fukt- och ljusstyrd. Jag har justerat upp grundflödet en del.

R
N Niklaspe skrev:
Frånluftskanalen i Wc övervåning är en egen frånluftskanal?

Om så är kanske du skulle satt paxfläkten på frånluftskanalen till murstocken istället i och med att paxfläkten just nu på Wc "drar" så pass mycket att murstockskanalen blir tilluft.

Alltid betydligt svårare skapa ett undertryck på övervåningen. Har samma fenomen då mina "spaltventiler" i fönstrena på övervåningen agerar frånluft i och med de termiska krafterna (värmen stiger).
Ja, frånluftskanalen i badrummet är egen och ej kopplad till murstocken. Har ingen kanal dragen från badrummet till murstocken och jag vill ju ändå ha fläkten i badrummet för att få ut den fuktiga luften.
Kanske snarare borde sätta igen de gamla frånluftsventilerna i sovrummen och installera spaltventiler till fönstren (vilket jag ändå tänkt göra).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle satt igen samtliga ventiler i skorstenen som finns i sovrum och tagit upp ventiler som ger tilluft i yttervägg/fönsterkarm. Det är det vanligaste.
Ja, det enklaste är att sätta igen de gamla frånluftsventilerna i sovrummen. Har ändå tänkt att sätta i spaltventiler i fönstren.

Räcker det att sätta igen ventilerna "inifrån" eller borde man även sätta igen/plombera kanalen i skorstenen?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
?
Mitt FTX-aggregat drar enligt specifikationen 18 - 20 Watt med det flöde vi kör på, 80 m3/h.
Detta är då summan av till- och frånluftfläktens elförbrukning.
Kollade i manualen och effekten är troligtvis angiven vid friblåsande aggregat med filterklass G3, om ens med filter över huvud taget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.