4 411 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Frånluftsventiler blivit tilluft?
Frånluftskanalen i Wc övervåning är en egen frånluftskanal?
Om så är kanske du skulle satt paxfläkten på frånluftskanalen till murstocken istället i och med att paxfläkten just nu på Wc "drar" så pass mycket att murstockskanalen blir tilluft.
Alltid betydligt svårare skapa ett undertryck på övervåningen. Har samma fenomen då mina "spaltventiler" i fönstrena på övervåningen agerar frånluft i och med de termiska krafterna (värmen stiger).
Om så är kanske du skulle satt paxfläkten på frånluftskanalen till murstocken istället i och med att paxfläkten just nu på Wc "drar" så pass mycket att murstockskanalen blir tilluft.
Alltid betydligt svårare skapa ett undertryck på övervåningen. Har samma fenomen då mina "spaltventiler" i fönstrena på övervåningen agerar frånluft i och med de termiska krafterna (värmen stiger).
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Pax-fläkten du har i badrummet, är den fuktstyrd eller kör den hela tiden? Besiktningsmannen menade nog att du i samband med dusch och bad skulle ventilera bort fukten med paxfläkten.
Om du eldar så murstocken blir varm så fungerar dina ventiler i murstocken som dem ska, det blir ett drag. Luften kommer då in genom div otätheter i huset. Om du inte eldar i huset fungerar inte ventilationen som det är tänkt och då kan det vara bra att öppna upp några friskluftsventiler.
Om du eldar så murstocken blir varm så fungerar dina ventiler i murstocken som dem ska, det blir ett drag. Luften kommer då in genom div otätheter i huset. Om du inte eldar i huset fungerar inte ventilationen som det är tänkt och då kan det vara bra att öppna upp några friskluftsventiler.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej det menade hen nog inte, iaf Anticimex besiktningspersoner menar att en fläkt i badrum på konstant flöde gör nytta för mer än bara badrummet.Garningen skrev:
Edit: sedan om det är så eller inte går ju att debattera, men jag har själv fått det rådet av besiktningspersoner som någon slags sanning.
Edit 2: men självklart är det även bra att den fuktiga luften sugs ut av fläkten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är en mycket bra motströmsvärmeväxlare, Renovent 300.Nils-Orvar skrev:
Såldes av Fresh, men de har visst slutat med den.
Angående vår ventilation:BirgitS skrev:
Ni tänker ganska fyrkantigt, det inser ni väl?
Normen med en halv luftväxling per timme är en enkel tumregel, för att ge en fingervisning åt vad en familj på fem enheter (2 vuxna och 3 barn) skall sikta på.
Vi är två vuxna, inga barn. Och huset har en boyta om 108 kvm.
Så våra 80 m3/h motsvarar 0,3 luftomsättningar per timme, vilket räcker utmärkt för vårt lilla hushåll.
Anläggningen är alltså injusterad för 160 m3/h, men vi kör den på halvfart,
vilket räcker utmärkt
Även för mycket ventilation är energislöseri, som ni säkert inser.
Redigerat:
Ja, jag har funderat på att även sätta en likadan fläkt på toaletten på nedervåningen, som får gå med ett grundflöde. Har inte undersökt ännu men det finns en ventil på toaletten även den eventuellt är kopplad till murstocken.T Telefu skrev:Ja det bör hjälpa.
Generellt vill man ha in luften pch att den är så ren som möjligt. Om den är det via en frånluftskanal i en skorsten tror jag inte.
Ev kan inluft via skorstenen påverka självdraget på nedervåningen, tiluften kyler ner skorstenen vilket kan öka risken för bakdrag.
Funkar självdraget på nedervåningen? Annars bör kanske sätta en fläkt till där nere? Om du har alla frånluftskanaler i en skorsten kanske du kan sätta en frånluftsfläkt där istället?
Nej, precis. Besiktningsmannen (sic) rekommenderade mig att installera en fläkt som går på grundflöde. Den fläkt jag valt är även fukt- och ljusstyrd. Jag har justerat upp grundflödet en del.JanneJanne123 skrev:
Nej det menade hen nog inte, iaf Anticimex besiktningspersoner menar att en fläkt i badrum på konstant flöde gör nytta för mer än bara badrummet.
Edit: sedan om det är så eller inte går ju att debattera, men jag har själv fått det rådet av besiktningspersoner som någon slags sanning.
Edit 2: men självklart är det även bra att den fuktiga luften sugs ut av fläkten.
Ja, frånluftskanalen i badrummet är egen och ej kopplad till murstocken. Har ingen kanal dragen från badrummet till murstocken och jag vill ju ändå ha fläkten i badrummet för att få ut den fuktiga luften.N Niklaspe skrev:Frånluftskanalen i Wc övervåning är en egen frånluftskanal?
Kanske snarare borde sätta igen de gamla frånluftsventilerna i sovrummen och installera spaltventiler till fönstren (vilket jag ändå tänkt göra).
Ja, det enklaste är att sätta igen de gamla frånluftsventilerna i sovrummen. Har ändå tänkt att sätta i spaltventiler i fönstren.Jonatan79 skrev:
Räcker det att sätta igen ventilerna "inifrån" eller borde man även sätta igen/plombera kanalen i skorstenen?
Kollade i manualen och effekten är troligtvis angiven vid friblåsande aggregat med filterklass G3, om ens med filter över huvud taget.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden