Köpte Fresh intellivent 2.0 ,ska montera i badrummet som är 4 kvm. Hela boende är 20 kvm och EN person kommer att bo där.Den har olika inställningar, vilken av inställningar är bäst/ekonomisk i praktiken? Fabriksinställning kanske ?
1-Automatisk fuktstyrning: Timern kan aktiveras manuellt genom att montera ett dragsnöre och dra i det
2 Fuktstyrning + tidsstyrning med lampströmbrytare:Fläkten går så länge lampan är tänd. När lampan släcks fortsätter
fläkten inställd tid. vad förstår inte vad innebär den "När lampan släcks fortsätter fläkten inställd tid"
3 Fuktstyrning + tidsstyrning med återfjädrande strömbrytare

Och Fabriksinställning har följande
• timer - 5 minuter
• fukthastighet - silent (70% av max)
• timerhastighet - 70% av max
• konstant drift - av

Har PAX fläktar i badrummen. Mina går på konstant 20% drift så man får lite luftutbyte. Fuktstyrningen står på automatiskt 100%.
Fläktarna drar 4W vilket knappt märks på förbrukningen, du kan låta dem gå konstant.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Undrar påverkar inte livlängden på fläkt om den jobbar konstant dygnet runt och året om?.
Jag tänker kanske sätta på fabrik inställning fast ändrar timer till 10 min istället 5 min. så borde fläkten jobbar när känner att det är fukt i viss tid. ex fläkten jobbar 10 min när man duschar

• timer - 5 minuter // ändra till 10 min
• fukthastighet - silent (70% av max)
• timerhastighet - 70% av max
• konstant drift - av

Vet inte vad dessa har för livslägd men mina har varit igång nonstop i 3år nu. Det är bara en vanlig typ "datorfläkt" som sitter i dessa, de brukar ju hålla flera år utan att stängas av så livslägden bör ju ej vara något problem.

Många fläktar mår bäst av att gå hela tiden, och för den boende och boendets skull bör du ha ventilation hela tiden.
Vi "producerar" fukt och annat otrevligt inomhus även när vi inte duschar.

Enligt produktbladet ger Intellivent cirka 10 l/s vid lågfart och 20 l/s vid forcering (Silent) vilket passar väldigt bra i ett litet boende som detta.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
BirgitS
För att den boende och bostaden ska må bra är tumregeln att all luft ska bytas ut på två timmar. Så du får räkna ut volymen inomhus och hur många l/s som krävs för att det ska bli det önskade luftbytet. Vilket förstås också beror på om fläkten i badrummet är enda utsugsfläkten eller om det finns fler.

som ni säger kanske bättre att jobbar hela tiden
i manualen står Effektförbrukning 2,1 - 5,5 W är detta per dygn eller time?
vad kostar ung per dygn om fläkten jobbar hela tiden?

P
2,1-5,5 watt / timme.

Erik_Hansson skrev:
2,1-5,5 watt / timme.
Ok så om badrum fläkten jobbar hela tiden så motsvarande en 5w lampa som är på dygnet runt om kostar 1,5 kr 1kwh så blir ung. 5 kr per månad stämmer det som är inte så farligt

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.