R
Har i min nyinköpta 50-talsvilla med självdrag och fjärrvärme nyligen installerat en frånluftsfläkt (pax calima) som går med konstant grundflöde. Denna sitter på badrummet på övervåningen. Gjorde detta på inrådan av besiktningsmannen för att få fart på ventilationen i huset. Tycker det verkar funka bra inbillar mig att jag känner lite skillnad i luftombytet.

Till frågan, i sovrummen (2st) på övervåningen sitter det gamla frånluftsventiler som det tidigare har varit ett visst flöde i, om än litet. Nu har jag märkt att dessa nu istället agerar tilluft (toapapperskontroll). Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att dessa ventiler är kopplade till murstocken, de sitter ej i fasad.

Vad säger vi om detta?
Jag har tänkt sätta i spaltventiler i fönstren. Kan detta avhjälpa problemet? (om det är ett problem)
 
En pax-fläkt kan inte hantera ventilationen i ett helt hus. Den sätter fart på luftflödet i ett begränsat utrymme som en ex. en toalett. Har svårt att se hur den kan fixa ventilationen på hela övervåningen.

Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
 
R
E etompau skrev:
En pax-fläkt kan inte hantera ventilationen i ett helt hus. Den sätter fart på luftflödet i ett begränsat utrymme som en ex. en toalett. Har svårt att se hur den kan fixa ventilationen på hela övervåningen.

Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
Må så vara, tror heller inte att den där lilla fläkten löser hela husets ventilation. Dock kvarstår faktum att iom fläkten så ändras riktning på luftflödet i frånluftskanalerna på övriga rum på övervåningen. Vilket ju också var det frågan gällde.
 
Om du suger ut luft, så måste samma luftmängd komma in. Sker inte detta, hade du levt i ett lufttomt hus.
 
R
E etompau skrev:
Om du suger ut luft, så måste samma luftmängd komma in. Sker inte detta, hade du levt i ett lufttomt hus.
Om du läser mitt inlägg så kanske du kan komma med ett relevant svar, är föga intresserad av dumförklaranden.

Frågan gäller om det är så att det är negativt om tilluft eventuellt går via murstocken.
 
Detta är ett publikt forum, ej någon myndighet du skriver till.
 
E etompau skrev:
Detta är ett publikt forum, ej någon myndighet du skriver till.
Titta runt lite i forumet så ska du få se att det är fullt med relevanta svar
 
R
N nybyggarn3 skrev:
Titta runt lite i forumet så ska du få se att det är fullt med relevanta svar
Tyckte mig ha gjort det, men hittade inget som riktigt passade. Kanske var lite lat, söker lite till.
 
R RMag skrev:
Tyckte mig ha gjort det, men hittade inget som riktigt passade. Kanske var lite lat, söker lite till.
Var inte menat som svar på frågan utan senare inlägg. Har tyvärr inget att bidra med angående ventilationen.
 
Ja extra öppningar löser problemet, luften går enklaste vägen. Har ni eldningspipor i samma murstock kan de bli jobbigt om luften går fel.
 
E etompau skrev:
Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
?
Mitt FTX-aggregat drar enligt specifikationen 18 - 20 Watt med det flöde vi kör på, 80 m3/h.
Detta är då summan av till- och frånluftfläktens elförbrukning.
 
Ja det bör hjälpa.
Generellt vill man ha in luften pch att den är så ren som möjligt. Om den är det via en frånluftskanal i en skorsten tror jag inte.
Ev kan inluft via skorstenen påverka självdraget på nedervåningen, tiluften kyler ner skorstenen vilket kan öka risken för bakdrag.
Funkar självdraget på nedervåningen? Annars bör kanske sätta en fläkt till där nere? Om du har alla frånluftskanaler i en skorsten kanske du kan sätta en frånluftsfläkt där istället?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
?
Mitt FTX-aggregat drar enligt specifikationen 18 - 20 Watt
Verkar lite.
Vad är detta för aggregat?
 
BirgitS
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Verkar lite.
Vad är detta för aggregat?
80 m3/h timme är ju inte mycket för ett helt hus heller för det är väl normen för 64 kvm (all luft bytt på 2 timmar?).

R RMag skrev:
Till frågan, i sovrummen (2st) på övervåningen sitter det gamla frånluftsventiler som det tidigare har varit ett visst flöde i, om än litet. Nu har jag märkt att dessa nu istället agerar tilluft (toapapperskontroll). Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att dessa ventiler är kopplade till murstocken, de sitter ej i fasad.
Ursprungligen kom väl tilluften via otäta fönster.
 
Läs mitt citat en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.