4 411 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Frånluftsventiler blivit tilluft?
Sida 1 av 2
Har i min nyinköpta 50-talsvilla med självdrag och fjärrvärme nyligen installerat en frånluftsfläkt (pax calima) som går med konstant grundflöde. Denna sitter på badrummet på övervåningen. Gjorde detta på inrådan av besiktningsmannen för att få fart på ventilationen i huset. Tycker det verkar funka bra inbillar mig att jag känner lite skillnad i luftombytet.
Till frågan, i sovrummen (2st) på övervåningen sitter det gamla frånluftsventiler som det tidigare har varit ett visst flöde i, om än litet. Nu har jag märkt att dessa nu istället agerar tilluft (toapapperskontroll). Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att dessa ventiler är kopplade till murstocken, de sitter ej i fasad.
Vad säger vi om detta?
Jag har tänkt sätta i spaltventiler i fönstren. Kan detta avhjälpa problemet? (om det är ett problem)
Till frågan, i sovrummen (2st) på övervåningen sitter det gamla frånluftsventiler som det tidigare har varit ett visst flöde i, om än litet. Nu har jag märkt att dessa nu istället agerar tilluft (toapapperskontroll). Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att dessa ventiler är kopplade till murstocken, de sitter ej i fasad.
Vad säger vi om detta?
Jag har tänkt sätta i spaltventiler i fönstren. Kan detta avhjälpa problemet? (om det är ett problem)
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
En pax-fläkt kan inte hantera ventilationen i ett helt hus. Den sätter fart på luftflödet i ett begränsat utrymme som en ex. en toalett. Har svårt att se hur den kan fixa ventilationen på hela övervåningen.
Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
Må så vara, tror heller inte att den där lilla fläkten löser hela husets ventilation. Dock kvarstår faktum att iom fläkten så ändras riktning på luftflödet i frånluftskanalerna på övriga rum på övervåningen. Vilket ju också var det frågan gällde.E etompau skrev:En pax-fläkt kan inte hantera ventilationen i ett helt hus. Den sätter fart på luftflödet i ett begränsat utrymme som en ex. en toalett. Har svårt att se hur den kan fixa ventilationen på hela övervåningen.
Fläkten har en effekt på ca 10 W, ska du har en fläkt som sköter husventilationen så måste du upp i effekter på kanske 50 W.
Om du läser mitt inlägg så kanske du kan komma med ett relevant svar, är föga intresserad av dumförklaranden.E etompau skrev:
Frågan gäller om det är så att det är negativt om tilluft eventuellt går via murstocken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
?E etompau skrev:
Mitt FTX-aggregat drar enligt specifikationen 18 - 20 Watt med det flöde vi kör på, 80 m3/h.
Detta är då summan av till- och frånluftfläktens elförbrukning.
Ja det bör hjälpa.
Generellt vill man ha in luften pch att den är så ren som möjligt. Om den är det via en frånluftskanal i en skorsten tror jag inte.
Ev kan inluft via skorstenen påverka självdraget på nedervåningen, tiluften kyler ner skorstenen vilket kan öka risken för bakdrag.
Funkar självdraget på nedervåningen? Annars bör kanske sätta en fläkt till där nere? Om du har alla frånluftskanaler i en skorsten kanske du kan sätta en frånluftsfläkt där istället?
Generellt vill man ha in luften pch att den är så ren som möjligt. Om den är det via en frånluftskanal i en skorsten tror jag inte.
Ev kan inluft via skorstenen påverka självdraget på nedervåningen, tiluften kyler ner skorstenen vilket kan öka risken för bakdrag.
Funkar självdraget på nedervåningen? Annars bör kanske sätta en fläkt till där nere? Om du har alla frånluftskanaler i en skorsten kanske du kan sätta en frånluftsfläkt där istället?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
80 m3/h timme är ju inte mycket för ett helt hus heller för det är väl normen för 64 kvm (all luft bytt på 2 timmar?).Nils-Orvar skrev:
Ursprungligen kom väl tilluften via otäta fönster.R RMag skrev:Till frågan, i sovrummen (2st) på övervåningen sitter det gamla frånluftsventiler som det tidigare har varit ett visst flöde i, om än litet. Nu har jag märkt att dessa nu istället agerar tilluft (toapapperskontroll). Jag är inte helt säker men jag skulle tippa på att dessa ventiler är kopplade till murstocken, de sitter ej i fasad.
Läs mitt citat en gång till.
