Min kära mor flyttade in i en ny lägenhet igår. Jag upptäckte den här ”ventilen” i sovrummet, man ser ut genom den halv meter tjocka väggen. Kanske ok under sommaren men kan nog bli kallt i vinter. Någon som känner igen systemet? Känns som det saknas delar. Södermalm sekelskiftet.

Gammal målad ventil i vägg med synlig mörk öppning och utsikt till utomhus genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggventil i sovrum med vit vägg och utsikt mot fönster, sekelskifteslägenhet på Södermalm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OM det inte finns fler ventiler i rummet så bör den vara öppen mer eller mindre året runt.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Om skivan inte går att vrida så är det kanske som du säger att en ytterskiva saknas.
Tror ej detta kommer ha någon påverkan på värmen i rummet dock.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Ska kolla upp resten av ventilationen. Men något form av kallrasskydd måste nog in. Man kan inte vrida på ventilen.

Hej! Blir mitt första inlägg här! Det ser ändock ut som om den ska kunna vridas, om färgen tas bort (försiktigt) så att skivan kan röra sig.

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
S
Ser ut att vara ett ytterväggsgaller i fasaden med insektsnät som i stort sett är igensatt, så det lär inte komma så mycket luft ändå genom den ventilen.

Som sagt, ventilen är väl fastmålad.Pilla bort färg så går den att vrida ett kvarts varv, om man vrider åt rätt håll. Men troligen är det oavsett på tok för dålig tilluft för på bilden ser den ju ut att vara i princip helt tätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.