Hej alla

Jag kommer flytta till hus i augusti, en villa från 54 med vedpanna och självdrag.
Jag har set att bland annat Nibe har en produkt DVC10 för självdrag med energiåtervining. Är det någon här som har erfarenhet av den eller liknande?
Eller finns det bättre lösning för ventilation med energiåtervining?

Den tycks fungera som ett litet FTX-system. Det handlar om små effekter, det lär behövas fler enheter om du vill öka ventilationen i hela huset.

Ja det har jag förstått. Idag sitter det ventiler i sovrummen, 3 st, och i vardagsrummet. De är vanliga med självdrag så tänkte att om de byts ut mot DVC 10 så borde ventilationen bli bättre.

Men den stora frågan är om det är värt det i kostndsaspekt eller om man ska sätta in vanliga fläktar utan ett sånt keramisktelement.

M
Ett av problemen som _kan_ uppstå är att du skapar övertryck i bostaden.
Om det kommer bli så i praktiken är jag inte säker på.

Men det jag menar är att du kommer trycka in luft i bostaden och har den ingenstans att ta vägen så kommer varm och fuktig luft tryckas ut i väggar, vind och bjälklag. Där skulle det i alla fall teoretiskt kunna uppstå kondensation och fuktskador som följd.

Fördelen med att ”dra in” luften via en fläkt som bara blåser ut luft är att det skapar ett undertryck och då kan inte ovan fenomen uppstå eftersom all varm luft blåses ut istället.

Bara något att ha i åtanke.

Det blir säkert bättre flöde med dessa fläktar jmf med vanlig ventiler och självdrag.
Frågan är om det är värt ca 5000 kr/ventil.

M Marcussjogren skrev:
Ett av problemen som _kan_ uppstå är att du skapar övertryck i bostaden.
Om det kommer bli så i praktiken är jag inte säker på.

Men det jag menar är att du kommer trycka in luft i bostaden och har den ingenstans att ta vägen så kommer varm och fuktig luft tryckas ut i väggar, vind och bjälklag. Där skulle det i alla fall teoretiskt kunna uppstå kondensation och fuktskador som följd.

Fördelen med att ”dra in” luften via en fläkt som bara blåser ut luft är att det skapar ett undertryck och då kan inte ovan fenomen uppstå eftersom all varm luft blåses ut istället.

Bara något att ha i åtanke.
De går att koppla ihop så de samkör fläktarna. En suger ut i 70 sekunder och den andra in. Sen byter de håll så luften cirkulerar. Så det med övertryck blir inga problem.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det blir säkert bättre flöde med dessa fläktar jmf med vanlig ventiler och självdrag.
Frågan är om det är värt ca 5000 kr/ventil.
Ja det är lite det jag känner. Är de så bra som de kostar. De ska återvinna mellan 82-97% av värmen men det låter orimligt högt i mina öron.
Så ur värmeekonomi kanske det är värt det?

S Spopas skrev:
Ja det är lite det jag känner. Är de så bra som de kostar. De ska återvinna mellan 82-97% av värmen men det låter orimligt högt i mina öron.
Så ur värmeekonomi kanske det är värt det?
Kanske enklast att vänta och se om du tycker det behövs extra ventilation.

E etompau skrev:
Kanske enklast att vänta och se om du tycker det behövs extra ventilation.
Har just nu tråkigt på jobbet och sitter och funderar på hur vi kan göra.
Men ska självklart bo in mig en stund och se om extra ventilation behövs.
Tack för svar!

S Spopas skrev:
Har just nu tråkigt på jobbet och sitter och funderar på hur vi kan göra.
Men ska självklart bo in mig en stund och se om extra ventilation behövs.
Tack för svar!
Gjorde du slag i saken?
Kikat på dessa själv

S sv3nsken skrev:
Gjorde du slag i saken?
Kikat på dessa själv
Nej inget än. Det var ändå helt okej ventilation fast vi tog bort gamla vedpanna och bytte till värmepump.

Vilken pump satte ni in och vilka fläktar har ni för venten?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken pump satte ni in och vilka fläktar har ni för venten?
Vi satte in en luftvatten från NIBE. Funkar superbra än så länge.
Inget gjort med ventilation alls än. Hade nog varit behov av bättre ventilation sommartid egentligen, men då hade vi ofta öppet i röster och dörrar iaf.

Ok, viktigt att ni inte glömmer se över ventilationen också. Men en fläkt i badrum och ev. tvättstuga finns väl?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, viktigt att ni inte glömmer se över ventilationen också. Men en fläkt i badrum och ev. tvättstuga finns väl?
Ja finns i badrum och kommer installeras i tvättstugan nu när den precis blivit klar

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.