Någon som råkar veta - eller var man kan ta reda på - hur man beräknar dimensionerna på en sk expansionskammare och dess mineralull för att dämpa mycket lågfrekvent ljud i ett ventilationssystem?

Bakgrund: I ett utrymme som jag ska göra talinspelningar i tar mikrofonen upp lågfrekvent ljud som kommer från det hål i taket genom vilket en 160 mm fläkt suger ut luft.
I den här https://www.formas.se/download/18.4.../Lagfrekvent_bulller_fran_ventilationsanl.pdf
suveränt bra pdf-en läser jag mig till att "en dämpad expansionskammare ger god lågfrekvensdämpning" och att dämpningen "bestäms bland annat av kammarens volym och avstånd mellan inlopp och utlopp" - sannolikt även av mängden och tjockleken på det dämpningsmaterial som kammaren (en enkel låda av exvis MDF) ska kläs med på insidan. Lådan ska placeras på utrymmets tak i direkt anslutning till utloppet.

Det är alltså sådana beräkningar som jag behöver göra och målet är att få ner nivåerna på bilden med följande siffror (tillräckligt mycket under ca 70 Hz kan filtreras bort digitalt under inspelning):

Ljudspektrum analys som visar lågfrekvent bullernivå i dBFS över frekvensomfång från 20 Hz till 20 kHz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

90 Hz: Ner från 67 till 95
100 Hz: 64 - 97
150 Hz: 77 - 103
200 Hz: 80 - 101
250 Hz: 89 - 104
300 Hz: 91 - 104
(Över 300 Hz är annat ljud)

Kurvan är genererad digitalt vid inspelning och visar nivåerna vid det maximala fläktvarvtal som kan bli nödvändigt. Kan jag uppnå 2/3 av målet blir jag nöjd.

Ska tillägga att det ljud som tas upp av mikrofonen sannolikt alstras uteslutande av turbulens i frånluftkanalerna utanför inspelningsutrymmet. Den sugande fläkten är upphängd i gummi.

Möjligen finns svaret på mina frågor i skriften https://www.formas.se/analys-och-re...ljuddimensionering-av-ventilationssystem.html men jag köper den helst bara om det är så.

• Gilla
Torbjörn Carlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.