Vi har fått ett FTX system installerat. Är däremot lite osäker på isoleringen av tilluftskanalerna.

Det sitter aku-komp-dämpare innan varje tilluftsdon (100 mm). Entreprenörenäger att dessa inte behöver isoleras, stämmer det?

Där dämparna är kopplade till stammen är det i mitt tycka ganska dåligt isolerat, mest bara isolering som är lagd ovanpå. Så det är ganska mycket rör som är exponerat utan isolering. Se bifogade bilder. Borde det göras bättre?

• Isoleringsmaterial och flexibla ventilationskanaler med synlig aku-komp-dämpare; isoleringen är delvis borttagen med exponerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanaler med och utan isolering samt en aku-komp-dämpare i ett vindutrymme.
    Skapa konto
Är det bara FTX eller är det även kopplat kyla? Jag har kylbatterier kopplat till min tilluft. Så jag har kondens isolerat alla rör hela vägen. Hade tyvärr ingen bra bild i mobilen. Men kan ordna det i kväll. Flex dämparna har ju viss isolering. Men som du säger hade jag gärna haft bättre isolerat vid anslutningen mot stam röret så det iaf ansluter mot flex dämparens isolerande skikt.

A Anderscurl skrev:
Är det bara FTX eller är det även kopplat kyla? Jag har kylbatterier kopplat till min tilluft. Så jag har kondens isolerat alla rör hela vägen. Hade tyvärr ingen bra bild i mobilen. Men kan ordna det i kväll. Flex dämparna har ju viss isolering. Men som du säger hade jag gärna haft bättre isolerat vid anslutningen mot stam röret så det iaf ansluter mot flex dämparens isolerande skikt.
Ingen kyla påkopplad, endast ventilation.

Nu är ju mina isolerade för att kunna köra kyla i också. Men såhär ser det ut hos mig vid T-rör och flex dämpare ned genom taket.
Isolerade ventilationsrör och flexibel dämpare genom ett takbjälklag.
Skapa konto

Jag har den där isoleringen med hönsnötet under och sen isolering med pappersutsida på.
Alla rör är isolerade så både ink och utg.

Varför behövs folie över isoleringen när man kör med kylbatteri? Borde de inte räcka med många lager isolering+hönsnät

Poängen med folie är att få det helt tätt för att på så sätt vara säker på att ingen luft kan röra sig in i isoleringen där daggpunkten är.

• Gilla
Allez och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.