Har ett fd pannrum i en sutterängkåk från 50 talet där det sitter en öppen ventil med 200mm diam. Min teori är att det behövdes som tilluft för oljepannan då det begav sig. Idag så skapar den bara ett rejält kallras så den fg ägaren har helt enkelt stoppat igen den med lite gamla kläder... Men tanken är att förvandla rummet till ett torkrum för tvätten då det är granne med vårt tvättstuga men hur ska vi göra med ventilationen. Min tanke är att sätta in en frånluftsfläkt som är fuktstyrd, gärna med konstant drift pga radon etc, men "förstör" vi huset övriga ventilation när vi vänder tilluft till frånluft? I källaren sitter det lite ventiler men de har tveksam funktion. Måste vi kontrollera ngt före eller efter?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Köp en avfuktare istället och sätt in en liten vanlig ventil i väggen. I ett torkrum behöver man inte en massa ventilation utan man behöver bli av med fukten och det gör en avfuktare bättre, snabbare och effektivare än att försöka blåsa ut den.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Åhå, såg precis detta efter att jag postat precis om mitt garage under mark i suterränghus.
Det stod en eldriven panna i det innan fjärrvärmen installerades ca 2005 ( vi köpte huset 2010).
Kanske är det ett tilluftsrör, inte frånluft som jag trott...
https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilation-i-garage-under-mark.415656/#post-4203813
Det stod en eldriven panna i det innan fjärrvärmen installerades ca 2005 ( vi köpte huset 2010).
Kanske är det ett tilluftsrör, inte frånluft som jag trott...
https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilation-i-garage-under-mark.415656/#post-4203813
Faran om det är en ouppvärmd källare och börja ventilera under den varma årstiden är att man ofrånkommligen drar in en massa fukt.
Gjorde själv det misstaget. Brukar hänga tvätt i pannrummer och fick en lagom liten fläkt på 10W 230V från jobbet. Den satte jag i en ventil.
Funkade på vintern.
På sommaren blev hela källaren fuktig.
Kopplade ur fläkten och efter några dagar märkte jag hur fukten sakta började avta.
Har tagit bort fläkten idag.
När det är vinter torkar kläderna fort ändå pga spillvärmen från pannan.
Vår och höst räcker det inte riktigt till och då kör jag avfuktaren.
Gjorde själv det misstaget. Brukar hänga tvätt i pannrummer och fick en lagom liten fläkt på 10W 230V från jobbet. Den satte jag i en ventil.
Funkade på vintern.
På sommaren blev hela källaren fuktig.
Kopplade ur fläkten och efter några dagar märkte jag hur fukten sakta började avta.
Har tagit bort fläkten idag.
När det är vinter torkar kläderna fort ändå pga spillvärmen från pannan.
Vår och höst räcker det inte riktigt till och då kör jag avfuktaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men en elpanna behöver väl inte tilluft? Eller kan det ha funnits en olje eller vedpanna tidigare?magda136 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden