60 475 läst ·
19 svar
60k läst
19 svar
Offert på rengöring av frånluftsventilation - bortkastade pengar?
Medlem
· uppsalalän
· 7 inlägg
Hej Martin jag har själv 495 twin men är inte helt nöjd. Vad ska du ersätta den med? Trevlig söndag GiuseppeM Martin_ skrev:Jag lät en firma rengöra kanalerna för något år sedan, vi hade ett tjockt dammlager i kanalerna. Bara bott i huset i 6 år innan firman kom hit men det var dammigt redan vid inflytt. Kostade mig ca 2k och då rengjorde de fläkten som var rejält dammig.
Har kastat protokollet men minns att det var ca 11 l/s högre flöde totalt för huset efter rengöring. Dålig tajming för ivt 490 kommer bytas efter sommaren, så blir ytterligare en rengöring då.
Hej,G Giuseppe Maglio skrev:
Ivt vent 402 eller Nibes motsvarighet. Ivt ger bättre garantier men kostar mer. Nibe kompressor håller i ca 7år enligt värmepumpsforum.com. Lutar åt ivt. Jag tjänar inget på en effektivare maskin.
I ditt fall finns ex. Tilluftmodul för nibe och ivt. Sedan kanske du tjänar in på en kraftigare flvp. Men ftx och bergvärme lockar många också.
Medlem
· uppsalalän
· 7 inlägg
Hej nuvarande har inte tilluft men det är solklart att nästa liv skulle bygga med en kraftig ftx då min svåger har en bergvärmepump som gick bara på elpatron men tack vare kraftig ftx det kostade inte mer i El tack återvinning av frånluft, det trodde inte jag att man kunde spara så mycket med ftx faktiskt trodde mer på bergvärmepump... tack det var spännande att få chatta lite om det med dig. GiuseppeM Martin_ skrev:Hej,
Ivt vent 402 eller Nibes motsvarighet. Ivt ger bättre garantier men kostar mer. Nibe kompressor håller i ca 7år enligt värmepumpsforum.com. Lutar åt ivt. Jag tjänar inget på en effektivare maskin.
I ditt fall finns ex. Tilluftmodul för nibe och ivt. Sedan kanske du tjänar in på en kraftigare flvp. Men ftx och bergvärme lockar många också.
12år sen vi installerade FTX.KnockOnWood skrev:
Jag kan idag om jag sticker in handen vid frånluftsdonen skrapa lös damm som sitter fast, speciellt i själva böjen.
Det är nog inte tjockt med damm men man får nog ihop en hel del om det är så överallt. Vet inte hur det ser ut längst med alla rör har inte filmat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden