Byggahus.se
Hej

Vi tänkte sätta in en badrumsfläkt som vi ska montera till en befintlig frånluftskanal som mynnar ovan taket. I dagsläget är det bara en tallriksventil till kanalen. När jag skruvade av tallriken för att titta in i kanalen såg jag dock att närmast innertaket var det ett "glapp" mellan innertaket där ventilen sitter och det som ser ut som en kvadratisk kanal.

Innan kanalen börjar ser man alltså isolering som är exponerad och allmänna otätheter. Min tanke är att jag inte vill blåsa upp fuktig luft där utan att först skydda isoleringen. Frågan är hur man gör detta bäst - känns inte som att det finns något smidigt sätt att bygga igen otätheterna och skydda isoleringen så det är tätt hela vägen upp till befintlig kanal börjar?

Just nu funderar jag på om man helt enkelt kan koppla badrumsfläkten till en 100/125-kanal som får gå inuti den befintliga kanalen hela vägen upp till utloppet ovan tak. (Taket renoveras just nu, därför ligger det en blå presenning ovan utloppet - det ska komma dit en frånluftshuv senare). Dock kanske man behöver täta vid själva utloppet senare så att det inte "faller" fuktig luft ner igen mellan ny kanal och befintlig kanal? Samt att jag kanske borde fästa den nya kanalen på något sätt där uppe sen? Vet inte om det är möjligt att göra det på något sätt i en frånluftshuv -vet inte riktigt hur det ser ut/kommer se ut.

Någon som har några tanker eller idéer?
Bild på en öppen tallriksventil i ett badrumstak, visar synlig isolering och utrymmet runt ventilkanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn i en gammal frånluftskanal med exponerad isolering och synliga otätheter.
Skapa konto
Glapp mellan innertak och frånluftskanal med exponerad isolering.
Skapa konto

Mosa in ett 100 mm-rör och montera fläkten på det. Vill minnas att man får i ett sådant i det där. Om inte annat - ta bort eternitröret och sätt dit ett 125 mm-rör.

• Gilla
thatkrille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.