Hej!
Jag har bott tre månader i en bostadsrätt i ett stadshus byggt 1939. Det står i energideklarationen att det är självdrag. Emellertid finns det en Pax Bora-fläkt i badrummet som sätts på när ljuset tänds. Den går att ställa in så att den slår av efter 5 - 30 min efter att man släcker ljuset.

I köket finns en ventil men efter koll med toapapper är det försumbar/näst intill obefintligt drag där. Kolfilterfläkt finns ovanför spisen.

I vardagsrummet finns en spaltventil ovanpå fönstret men där känner jag ingen luft alls - fönstret täpper till fläkten! Ventilen funkar bara om fönstret är öppet - och då behövs ju ingen ventilation eftersom just fönstret är öppet.

Jag har vaknat med huvudvärk sedan jag flyttade hit och känner av torra ögon. På mitt förra ställe var ordentligt fungerande självdrag så där hade jag inga problem. Jag var borta en vecka tills för några dar sedan och kände direkt av torrhet i ögonen när jag kom hem igen.

I det gamla skafferiet har de satt in kyl och frys istället och någon ventil finns inte alls. I halva skafferiet har man satt in en vägg och bakom finns vattenrör, det ser jag när jag öppnar en besiktningslucka.

Vet någon hur ett självdrag ska fungera?

Tillägg:
Det känns som om det är några som gjort ett mindre bra/helt fel jobb - har jag rätt?

L Liannesiv skrev:
I vardagsrummet finns en spaltventil ovanpå fönstret men där känner jag ingen luft alls - fönstret täpper till fläkten!
Vad menar du med fläkt? En spaltventil har/är ingen fläkt; det är ett luftintag.

L Liannesiv skrev:
Hej!
Jag har bott tre månader i en bostadsrätt i ett stadshus byggt 1939. Det står i energideklarationen att det är självdrag. Emellertid finns det en Pax Bora-fläkt i badrummet som sätts på när ljuset tänds. Den går att ställa in så att den slår av efter 5 - 30 min efter att man släcker ljuset.

I köket finns en ventil men efter koll med toapapper är det försumbar/näst intill obefintligt drag där. Kolfilterfläkt finns ovanför spisen.

I vardagsrummet finns en spaltventil ovanpå fönstret men där känner jag ingen luft alls - fönstret täpper till fläkten! Ventilen funkar bara om fönstret är öppet - och då behövs ju ingen ventilation eftersom just fönstret är öppet.

Jag har vaknat med huvudvärk sedan jag flyttade hit och känner av torra ögon. På mitt förra ställe var ordentligt fungerande självdrag så där hade jag inga problem. Jag var borta en vecka tills för några dar sedan och kände direkt av torrhet i ögonen när jag kom hem igen.

I det gamla skafferiet har de satt in kyl och frys istället och någon ventil finns inte alls. I halva skafferiet har man satt in en vägg och bakom finns vattenrör, det ser jag när jag öppnar en besiktningslucka.

Vet någon hur ett självdrag ska fungera?
Om du inte känner någon luft vid spaltvengilen i fönstret så är spaltventilen stängd eller tilltäppt. Börja med att åtgärda detta och se vad som händer. Köket och wc är frånluft. Dvs. Luften sugs ut vis dessa ventiler. För att det ska bli omsättning på luften måste det finnas till luft. Det är det spaltventilen i fönstret är till för.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En beskrivning från en amatör: I huvudsak ska du ha tilluft i rum som vardagsrum och sovrum (t.ex. via spaltventiler) och frånluft i rum som kök och badrum. Självdrag betyder att det inte finns någon fläkt som "drar ut" luften ur bostaden via frånluftsventilerna utan att detta sker med hjälp av skillnader i inne- och uteklimat och funkar inte särskilt bra utan uppvärmd murstock. I äldre byggnader kan man montera en central fläkt på vind eller liknande som ersätter självdraget, det kallas ofta mekanisk frånluft, eller så har man individuella fläktar i varje badrum/kök, det kallas ofta förstärkt självdrag. Ventilation är nog alltid föreningens ansvar, och det jag skulle rekommendera att du börjar med (efter att du kollat att ventilerna är rengjorda och inte stängda) är att kontakta styrelsen.

• Gilla
Larsa_87 och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen ventil i sovrummet? Även där ska det finnas tilluft.

Tack för svar! Det var som jag trodde. Jag har inget riktigt sovrum, däremot en sovalkov. Vid spaltventilen i vardagsrummet finns ingen fläkt, men jag menar att ventilen sitter fel, för fönstret skymmer ventilen, se bilderna. Spaltventil ovanför ett fönster där fönstret delvis skymmer ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spaltventil delvis skymd av ett persiennfönster i ett vardagsrum, indikerar felaktig placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Liannesiv skrev:
Tack för svar! Det var som jag trodde. Jag har inget riktigt sovrum, däremot en sovalkov. Vid spaltventilen i vardagsrummet finns ingen fläkt, men jag menar att ventilen sitter fel, för fönstret skymmer ventilen, se bilderna.[bild][bild]
Skruva bort spaltventilen och gör rent inne i hålet i fönsterkarmen. Ibland har folk stoppat in isolering eller annan skit för att dom tycker det är kallt.

Jag förutsätter att den inte sitter så tajt mot fönstret så ingen luft kommer ut .

• Gilla
16386
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skruva bort spaltventilen och gör rent inne i hålet i fönsterkarmen. Ibland har folk stoppat in isolering eller annan skit för att dom tycker det är kallt.

Jag förutsätter att den inte sitter så tajt mot fönstret så ingen luft kommer ut

Jo. det är just det den gör - ventilen gör ingen nytta eftersom när fönstret är stängt går inte luften igenom.

BirgitS
1 16386 skrev:
Självdrag betyder att det inte finns någon fläkt som "drar ut" luften ur bostaden via frånluftsventilerna utan att detta sker med hjälp av skillnader i inne- och uteklimat och funkar inte särskilt bra utan uppvärmd murstock.
Det betyder att när det inte är någon uppvärmning i fastigheten så behöver man vädra t.ex. genom att ha fönstret i rummet där man sover på glänt för det mesta.

L Liannesiv skrev:
Tillägg:
Det känns som om det är några som gjort ett mindre bra/helt fel jobb - har jag rätt?
En spaltventil av modell "omega smal" hade nog passat bättre om den får plats. En ventil för en lgh är är för lite och kan det vara så att utsidan av fönster är plåtbeklädd och täpper igen ventilen? Självdrag funkar max halva året i bästa fall. Jag hade flyttat

Ventilen är perforerad från yttersidan. Luft går alltså igenom men ytterst lite. Problemet är att när fönstret är stängt täpper fönstret till ventilen. Det verkar som att någon uppenbarligen inte har tänkt öht !

Flytta? Jag flyttade hit för tre månader sen och ingen har såklart sagt något om det. Man tror liksom inte att någon kan vara så klantig och sätta en ventil på det sättet.

Kan man låta sätta in nya ventiler? I mitten av lgh har jag min sovalkov och där finns ingen ventil.

Det har gått bättre i somras när det var så varmt och jag kunde ha fönsterna öppna på nästan vid gavel men nu kommer hösten och vintern…

L Liannesiv skrev:
Ventilen är perforerad från yttersidan. Luft går alltså igenom men ytterst lite. Problemet är att när fönstret är stängt täpper fönstret till ventilen. Det verkar som att någon uppenbarligen inte har tänkt öht !

Flytta? Jag flyttade hit för tre månader sen och ingen har såklart sagt något om det. Man tror liksom inte att någon kan vara så klantig och sätta en ventil på det sättet.

Kan man låta sätta in nya ventiler? I mitten av lgh har jag min sovalkov och där finns ingen ventil.

Det har gått bättre i somras när det var så varmt och jag kunde ha fönsterna öppna på nästan vid gavel men nu kommer hösten och vintern…
Nej såklart sista utvägen. Men jag skulle inte låta det gå för långt. Sjuka hus symptom kan bli kroniska i längden. Vet du om styrelsen planerar att förbättra ventilationen eller om ni har en godkänd ovk, rensat kanaler sist? Ventilationen är BRFs ansvar så lyft frågan. Byta ventil skulle jag ändå våga göra utan att fråga. Omega ventilen skulle funka bättre men måtta först så den får plats. är väldigt enkelt att byta, passa på att göra rent bakom ventilen. Självdragsventilation funkar bättre när det blir kallare ute. Det är temperaturskillnaden inne och ute som driver ventilationen och funkar därför inte alls på sommaren.

Tack för svar! Jag ska dra hit en som får besiktiga ventilationen och sen tar jag det därifrån.

Ovk:n är godkänd. Hur den nu kunde bli det..

L Liannesiv skrev:
Tack för svar! Jag ska dra hit en som får besiktiga ventilationen och sen tar jag det därifrån.

Ovk:n är godkänd. Hur den nu kunde bli det..
Funktionen på ett självdragssystem kan vara helt ok även med igensatta ventiler om resten av fasaden är otät nog när de termiska förhållanden är goda.

Med det sagt finns det gott om skojare till OVK-besiktningsmän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.