Finns ju några olika.

Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr

Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 600kr


Fresh:
100 Thermo

Pris 500kr.

Liljensgrens:
Vet inte om den har nå riktigt produktnamn???
https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris: 356kr


Någon som provat? Vilken bör man ta?
 
Zenon Zenon skrev:
Finns ju några olika.

Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr

Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 600kr


Fresh:
100 Thermo

Pris 500kr.

Liljensgrens:
Vet inte om den har nå riktigt produktnamn???
[länk]
Pris: 356kr


Någon som provat? Vilken bör man ta?
Hej.
Funktionen är densamma i samtliga ventiler med termostat (bimetall).
Så jag skulle gå efter utseende och pris.
Även om jag alltid förespråkar Klimatfabrikens produkter :)
 
Har installerat 6-7 k2 i mitt ena hus för över ett år sedan. Verkar fungera bra.
 
Kanon, visst kan man ändra läget för när den stänger helt osv genom att vrida på den lite?
 
Det finns ett läge som är ”auto” då ventilen jobbar efter fasta lägen. Det går alltså inte att justera läget när det är aktivt.
Däremot kan du justera läget manuellt, men då tappar du alltså termostatfunktionen.
 
Fresh skall tydligen gå:

Injustering

Ventilen levereras i ett grundläge, där den

inbyggda termostaten håller ventilen helt

öppen ned till +10°C. Därefter stänger den

successivt för att vid -5°C vara helt stängd.

Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan

snurras med eller motsols. Varje mm

motsvarar ca 1°C. Ett varv flyttar kåpan 4

mm, vilket ger en temperaturförskjutning

på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget

vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs.

Grundflödesinställning är också möjlig, till

detta används en eller flera distansbrickor

som hindrar ventilen att stänga helt

(tillbehör). Dessa monteras på termostathuset

under ventillocket, en bricka ger ca

2,5 l/s vid 10 Pa.
 
Zenon Zenon skrev:
Fresh skall tydligen gå:

Injustering

Ventilen levereras i ett grundläge, där den

inbyggda termostaten håller ventilen helt

öppen ned till +10°C. Därefter stänger den

successivt för att vid -5°C vara helt stängd.

Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan

snurras med eller motsols. Varje mm

motsvarar ca 1°C. Ett varv flyttar kåpan 4

mm, vilket ger en temperaturförskjutning

på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget

vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs.

Grundflödesinställning är också möjlig, till

detta används en eller flera distansbrickor

som hindrar ventilen att stänga helt

(tillbehör). Dessa monteras på termostathuset

under ventillocket, en bricka ger ca

2,5 l/s vid 10 Pa.
@Zenon jag har nu kollat upp funktionen på Klimat K2 närmare och får erkänna att jag hade fel. Funktionen är densamma på Klimat K2 termostat som du beskriver Fresh Thermo.
 
Funktionen på mina k2 är exakt som fresh. Det finns auto inställning som man kan justera o sen även manuellt.
 
  • Gilla
Lugga
  • Laddar…
Yes fick de svaret också på mailen idag från klimatfabriken :)
"
Det är korrekt att du kan lossa tallriken ur sitt autoläge och manuellt välja om termostaten ska stänga eller öppna tidigare/senare.
Vi har ingen exakt spec hur grad antalen påverkas, prova dig gärna fram. Notera att det autoläge som är default gör att tallriken inte stänger helt och hållet och därmed säkerställer att det alltid kommer in luft i bostaden."

Inväntar svar från systemair och liljengrens, är de samma på alla så köper jag billigaste.
Dock undrar jag om de finns någon vit fyrkantig plastbit att sätta om man innan hade fyrkantiga, och har tapetserat runt kanterna, så de inte ser skit ut sen.
 
Även liljegrens går att finjustera i autoläget du bara vrider så det stänger lite tidigare eller senare. Finns även små distanser om man inte vill att de skall stänga helt.
 
Zenon Zenon skrev:
Yes fick de svaret också på mailen idag från klimatfabriken :)
"
Det är korrekt att du kan lossa tallriken ur sitt autoläge och manuellt välja om termostaten ska stänga eller öppna tidigare/senare.
Vi har ingen exakt spec hur grad antalen påverkas, prova dig gärna fram. Notera att det autoläge som är default gör att tallriken inte stänger helt och hållet och därmed säkerställer att det alltid kommer in luft i bostaden."

Inväntar svar från systemair och liljengrens, är de samma på alla så köper jag billigaste.
Dock undrar jag om de finns någon vit fyrkantig plastbit att sätta om man innan hade fyrkantiga, och har tapetserat runt kanterna, så de inte ser skit ut sen.
Även Klimatfabriken har täckplatta https://klimatfabriken.se/produkter/tackplatta-195x195/
 
Liljensgrens:

https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris:356 ventil + 79 filter, det ingick ej, så 435kr.
Detta var enbart ventilen.

Fresh:
100 Thermo
548kr
Detta komplett med rör, galler, filter osv.

Fett hem dessa två och monterat, återkommer med resultat

Inväntar också dom andra två som jag också beställt.

Funderar på att beställa Airmove 3.0 också, men lite för dyr tycker jag. 890kr liksom.
Men vi får se. Behöver ha 5 st, så en av varje vore ju optimalt test.
 
Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr
Ingår backspjäll, filter förmonterat, denna känns rejäl och gedigen!

Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 690kr
Detta komplett med rör, galler, INGET FILTER.

Nu pågår test, hoppas de blir lite kyla snart så jag får återkomma!
Men som det ser ut nu, sålänge man inte är i behov av komplett med rör och galler osv, så hade jag köpt klimatfabrikens då den hade filter och kändes rejäl, annars om jag behövt komplett så hade jag köpt Fresh.

Har inte beställt Airmove 3.0 ännu.
 
Jag har precis installerat 4 stycken från liljengrens. Tycker dom funkar riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.