17 982 läst ·
47 svar
18k läst
47 svar
Friskluftsventil Termostatstyrd
Sida 1 av 4
Finns ju några olika.
Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr
Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 600kr
Fresh:
100 Thermo
Pris 500kr.
Liljensgrens:
Vet inte om den har nå riktigt produktnamn???
https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris: 356kr
Någon som provat? Vilken bör man ta?
Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr
Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 600kr
Fresh:
100 Thermo
Pris 500kr.
Liljensgrens:
Vet inte om den har nå riktigt produktnamn???
https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris: 356kr
Någon som provat? Vilken bör man ta?
Produkter som diskuteras: "Fresh: 100 Thermo"
Väggventil F100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
535 kr inkl moms
Läs mer
Hej.Zenon skrev:
Funktionen är densamma i samtliga ventiler med termostat (bimetall).
Så jag skulle gå efter utseende och pris.
Även om jag alltid förespråkar Klimatfabrikens produkter
Det finns ett läge som är ”auto” då ventilen jobbar efter fasta lägen. Det går alltså inte att justera läget när det är aktivt.
Däremot kan du justera läget manuellt, men då tappar du alltså termostatfunktionen.
Däremot kan du justera läget manuellt, men då tappar du alltså termostatfunktionen.
Fresh skall tydligen gå:
Injustering
Ventilen levereras i ett grundläge, där den
inbyggda termostaten håller ventilen helt
öppen ned till +10°C. Därefter stänger den
successivt för att vid -5°C vara helt stängd.
Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan
snurras med eller motsols. Varje mm
motsvarar ca 1°C. Ett varv flyttar kåpan 4
mm, vilket ger en temperaturförskjutning
på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget
vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs.
Grundflödesinställning är också möjlig, till
detta används en eller flera distansbrickor
som hindrar ventilen att stänga helt
(tillbehör). Dessa monteras på termostathuset
under ventillocket, en bricka ger ca
2,5 l/s vid 10 Pa.
Injustering
Ventilen levereras i ett grundläge, där den
inbyggda termostaten håller ventilen helt
öppen ned till +10°C. Därefter stänger den
successivt för att vid -5°C vara helt stängd.
Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan
snurras med eller motsols. Varje mm
motsvarar ca 1°C. Ett varv flyttar kåpan 4
mm, vilket ger en temperaturförskjutning
på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget
vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs.
Grundflödesinställning är också möjlig, till
detta används en eller flera distansbrickor
som hindrar ventilen att stänga helt
(tillbehör). Dessa monteras på termostathuset
under ventillocket, en bricka ger ca
2,5 l/s vid 10 Pa.
Produkter som diskuteras: "distansbrickor"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
@Zenon jag har nu kollat upp funktionen på Klimat K2 närmare och får erkänna att jag hade fel. Funktionen är densamma på Klimat K2 termostat som du beskriver Fresh Thermo.Zenon skrev:
Fresh skall tydligen gå:
Injustering
Ventilen levereras i ett grundläge, där den
inbyggda termostaten håller ventilen helt
öppen ned till +10°C. Därefter stänger den
successivt för att vid -5°C vara helt stängd.
Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan
snurras med eller motsols. Varje mm
motsvarar ca 1°C. Ett varv flyttar kåpan 4
mm, vilket ger en temperaturförskjutning
på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget
vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs.
Grundflödesinställning är också möjlig, till
detta används en eller flera distansbrickor
som hindrar ventilen att stänga helt
(tillbehör). Dessa monteras på termostathuset
under ventillocket, en bricka ger ca
2,5 l/s vid 10 Pa.
Yes fick de svaret också på mailen idag från klimatfabriken 
"
Det är korrekt att du kan lossa tallriken ur sitt autoläge och manuellt välja om termostaten ska stänga eller öppna tidigare/senare.
Vi har ingen exakt spec hur grad antalen påverkas, prova dig gärna fram. Notera att det autoläge som är default gör att tallriken inte stänger helt och hållet och därmed säkerställer att det alltid kommer in luft i bostaden."
Inväntar svar från systemair och liljengrens, är de samma på alla så köper jag billigaste.
Dock undrar jag om de finns någon vit fyrkantig plastbit att sätta om man innan hade fyrkantiga, och har tapetserat runt kanterna, så de inte ser skit ut sen.
"
Det är korrekt att du kan lossa tallriken ur sitt autoläge och manuellt välja om termostaten ska stänga eller öppna tidigare/senare.
Vi har ingen exakt spec hur grad antalen påverkas, prova dig gärna fram. Notera att det autoläge som är default gör att tallriken inte stänger helt och hållet och därmed säkerställer att det alltid kommer in luft i bostaden."
Inväntar svar från systemair och liljengrens, är de samma på alla så köper jag billigaste.
Dock undrar jag om de finns någon vit fyrkantig plastbit att sätta om man innan hade fyrkantiga, och har tapetserat runt kanterna, så de inte ser skit ut sen.
Även Klimatfabriken har täckplatta https://klimatfabriken.se/produkter/tackplatta-195x195/Zenon skrev:
Yes fick de svaret också på mailen idag från klimatfabriken
"
Det är korrekt att du kan lossa tallriken ur sitt autoläge och manuellt välja om termostaten ska stänga eller öppna tidigare/senare.
Vi har ingen exakt spec hur grad antalen påverkas, prova dig gärna fram. Notera att det autoläge som är default gör att tallriken inte stänger helt och hållet och därmed säkerställer att det alltid kommer in luft i bostaden."
Inväntar svar från systemair och liljengrens, är de samma på alla så köper jag billigaste.
Dock undrar jag om de finns någon vit fyrkantig plastbit att sätta om man innan hade fyrkantiga, och har tapetserat runt kanterna, så de inte ser skit ut sen.
Liljensgrens:
https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris:356 ventil + 79 filter, det ingick ej, så 435kr.
Detta var enbart ventilen.
Fresh:
100 Thermo
548kr
Detta komplett med rör, galler, filter osv.
Fett hem dessa två och monterat, återkommer med resultat
Inväntar också dom andra två som jag också beställt.
Funderar på att beställa Airmove 3.0 också, men lite för dyr tycker jag. 890kr liksom.
Men vi får se. Behöver ha 5 st, så en av varje vore ju optimalt test.
https://www.liljengrens.se/produkt/ventil-o-100-mm-5-20-grader/
Pris:356 ventil + 79 filter, det ingick ej, så 435kr.
Detta var enbart ventilen.
Fresh:
100 Thermo
548kr
Detta komplett med rör, galler, filter osv.
Fett hem dessa två och monterat, återkommer med resultat
Inväntar också dom andra två som jag också beställt.
Funderar på att beställa Airmove 3.0 också, men lite för dyr tycker jag. 890kr liksom.
Men vi får se. Behöver ha 5 st, så en av varje vore ju optimalt test.
Klimatfabriken:
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr
Ingår backspjäll, filter förmonterat, denna känns rejäl och gedigen!
Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 690kr
Detta komplett med rör, galler, INGET FILTER.
Nu pågår test, hoppas de blir lite kyla snart så jag får återkomma!
Men som det ser ut nu, sålänge man inte är i behov av komplett med rör och galler osv, så hade jag köpt klimatfabrikens då den hade filter och kändes rejäl, annars om jag behövt komplett så hade jag köpt Fresh.
Har inte beställt Airmove 3.0 ännu.
Tilluftsventil K2 Termostat
Pris: 403kr
Ingår backspjäll, filter förmonterat, denna känns rejäl och gedigen!
Systemair :
VTK 100 Termo
Pris: 690kr
Detta komplett med rör, galler, INGET FILTER.
Nu pågår test, hoppas de blir lite kyla snart så jag får återkomma!
Men som det ser ut nu, sålänge man inte är i behov av komplett med rör och galler osv, så hade jag köpt klimatfabrikens då den hade filter och kändes rejäl, annars om jag behövt komplett så hade jag köpt Fresh.
Har inte beställt Airmove 3.0 ännu.