3 639 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Extremt höga PM2.5 värden i nyinflyttad hus
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Hej, precis köpt hus och efter några dagar då börjar både jag och frugan må riktigt flaky. Då jag är allergiker så har jag luftrenare som jag normalt sett inte behöver men bestämde mig för att leta reda på dem bland flyttlådorna.
Man kan lugnt säga att jag höll på trilla av stolen när jag ser värden på PM2.5 på runt 180. Fått ner dem men är fortfarande väldigt högt, runt 50-60.
Är mekanisk frånluft i huset. Har vridit upp flödet men verkar inte göra någon större skillnad. Öppnat tilluftventilerna där de har varit lite snålt med inflöde. Kollat radon pumpen och den går utan problem.
Är två våningar, öppen planlösning uppe, där det är som värst. Både mina luftrenare reagerar båda på samma sätt. Den ena är blue air classic 480 som är bland det bästa man kan ha och de andra är xiaomi som också är riktigt bra för pengarna.
Vi börjar båda få lite smått panik och vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi kan inte ha luftrenare som går på högsta effekt dygnet runt och ärlig talat känns det inte som det hjälper.
Huset är besiktigat, Anticimex, man hittade inga som helst problem. Börjar få panik.
Några tips?
Man kan lugnt säga att jag höll på trilla av stolen när jag ser värden på PM2.5 på runt 180. Fått ner dem men är fortfarande väldigt högt, runt 50-60.
Är mekanisk frånluft i huset. Har vridit upp flödet men verkar inte göra någon större skillnad. Öppnat tilluftventilerna där de har varit lite snålt med inflöde. Kollat radon pumpen och den går utan problem.
Är två våningar, öppen planlösning uppe, där det är som värst. Både mina luftrenare reagerar båda på samma sätt. Den ena är blue air classic 480 som är bland det bästa man kan ha och de andra är xiaomi som också är riktigt bra för pengarna.
Vi börjar båda få lite smått panik och vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi kan inte ha luftrenare som går på högsta effekt dygnet runt och ärlig talat känns det inte som det hjälper.
Huset är besiktigat, Anticimex, man hittade inga som helst problem. Börjar få panik.
Några tips?
Vad har du mätt PM 2.5 med, är det luftrenaren som gör det? Vilken enhet är det? Har ni braskamin, eldar mycket ljus? Ni får nog in en del partiklar via friskluftsventilerna då ni bara har mekanisk frånluft.
Men är ni säkra på att det är luften i huset ni reagerar på?
Men är ni säkra på att det är luften i huset ni reagerar på?
Hobbysnickare
· 279 inlägg
Ja, är mätarna i luftrenarna. Den i blueair classic ska tydligen vara väldigt exakt medans den i xiaomis variant ska vara lite sisådär men snarare att den är för "snäll". Den går i taket den också så lite oroande, Minst sagt. Bytt filter för att vara söker på att de inte lurar sig själva.Centano skrev:
Vi har braskamin, men vi har bara eldat två gånger sedan vi flyttade in. Andra gången med ett allt annat än bra resultat då vi lyckades få in rök i halva undervåningen men lukten är nästan helt borta och vi har vädrat ordentligt samt vädrat möblerna.
Helt 110% säkra kan vi självklart inte vara men känns väldigt troligt sett till att vi båda reagerar och vaknar med ont i huvudet etc.
Tjejen håller på och tokstädar huset nu för att se om det är så att vi rört upp en massa dam osv och att det kan vara orsaken. Jag gick igenom filtren på luftvärme pumparba igår och den ena som har rening har jag satt på ion reningen på också bara för att.
Måste säga att det säkert inte är total katastrof och att det till viss del är psykosomatiskt men 50% av det är garanterat något som knasar. Kan dock vara en enkel förklaring, frågan är bara vad.
Vågar ni exponera luftrenarna för utomhusluft bara för att se om de verkligen stämmer? Är inga 180ug/m3 ute. Max runt 10 om ni inte skjuter fyrverkerier. Även förhöjd luftfuktighet brukar få partikelmätare att ge förhöjda värden, om än inte i den där nivån.
Hobbysnickare
· 279 inlägg
Stängde in dennfrpn blue air i ena källarutrymmet, där gick den ner till under 9 och den andra körde jag på Max i sovrummet med allt stängt, den gick ner till under den också. Det är den stora öppna ytan uppe och nere när de får krupp, och där vi också känner av det mest.U rindler skrev:
Kör luftfuktare för mina instrument. Testat att stänga av dem för att se om det är någon korrelation där.
Klicka här för att svara