Hallå alla. Jag sitter och fnular samt skissar på vent-lösningar till ett fritidhus jag ska bygga. Stugan är 78kvm BYA, ca 115 kvm BOA ink vindsvåning. Är helt novis när det kommer till ventilation, men har iaf skissat på FTX-lösning för det verkar vara bäst. (https://www.swegon.com/sv/produkter/luftbehandling/alla-casa-aggregat/w3-smart/)

Först var jag inne på att köra sånna där värmeväxlande tilluftsventiler lite här och var men vet inte om det blir bäst eller är lättast att installera.

Kom gärna med tips :)

• Ritning av ett fritidshus med markerade positioner för FTX-ventilationssystem och tilluftstråmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seinan
  • Laddar…
Låt köksfläkten vara en helt egen installation, som går rakt upp å ut genom taket.

Frånluftsdonet i köket, ta den helst minst tre meter från spisen/hällen.
Frånluftsdonet i badrummet bör vara inne i duschen.

Eftersom det bara är två frånluftsdon totalt så skulle jag skippa tilluften i kök/vardagsrum.

Tilluftsdonen i sovrummen skulle jag placera diagonalt ”längst bort” från dörren.

• Gilla
pilotniq och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Låt köksfläkten vara en helt egen installation, som går rakt upp å ut genom taket.

Frånluftsdonet i köket, ta den helst minst tre meter från spisen/hällen.
Frånluftsdonet i badrummet bör vara inne i duschen.

Eftersom det bara är två frånluftsdon totalt så skulle jag skippa tilluften i kök/vardagsrum.

Tilluftsdonen i sovrummen skulle jag placera diagonalt ”längst bort” från dörren.

Tack!
Varför ska jag låta köksfläkten vara en egen installation? På FTX-enheten så finns det ju en anslutningspunkt för just köksfläkt.

Uppdaterade ritningen, vad tror du om det? Känns lite konstigt att inte ha någon tilluft i allrummet, men va vet jag :)

• Ritning av husplan med kök, allrum, badrum, sovrum och ventilationssystem markerat.
    Skapa konto
O oswim skrev:
Tack!
Varför ska jag låta köksfläkten vara en egen installation? På FTX-enheten så finns det ju en anslutningspunkt för just köksfläkt.

Uppdaterade ritningen, vad tror du om det? Känns lite konstigt att inte ha någon tilluft i allrummet, men va vet jag :)
Hej, Kollade på ditt FTX aggregat och ser att köksinloppet inte passerar växlingen som skulle bli igensatt annars av fett m.m. Då är nog tanken att använda detta för kökets frånluft och spisfläkten blir då en enkel spiskåpa istället. Men du måste ha tilluft i vardagsrummet förstås. Lagar du mycket mat så satsa på en riktig köksfläkt

• Gilla
oswim
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Kollade på ditt FTX aggregat och ser att köksinloppet inte passerar växlingen som skulle bli igensatt annars av fett m.m. Då är nog tanken att använda detta för kökets frånluft och spisfläkten blir då en enkel spiskåpa istället. Men du måste ha tilluft i vardagsrummet förstås. Lagar du mycket mat så satsa på en riktig köksfläkt

Hmm ok, så en riktig fläkt är att föredra. Enligt deras produktblad verkar det dock funka att köra som jag sa, men kanske inte optimalt.

Vart skulle du placera tilluften i allrummet?

tack!

• Installationsdiagram med tre versioner av Swegon CASA W3 ventilationssystem i ett kök.
    Skapa konto
Om du låter köksfläkten gå via FTX-aggregatet (oberoende om det är innan eller efter värmeväxlaren) så måste minst imkanalen mellan köksfläkten & FTX-aggregatet brandisoleras samt avluftningskanalen från FTX-aggregatet ut i det fria.
Om imkanalen kopplas på vanliga frånluftskanalen så måste även frånluftskanalerna brandisoleras.

Det är även lite svårare att rengöra en imkanal än en vanlig ventilationskanal.
En imkanal vill man ha så lodrät som möjligt, med så få böjar som möjligt.

Lite angående rengöring av vent-/imkanaler
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-100-mm-samt-125-mm-hur.331173/#post-3148859
https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoering-ventilationskanaler.327283/page-3#post-4145164

• Gilla
oswim
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du låter köksfläkten gå via FTX-aggregatet (oberoende om det är innan eller efter värmeväxlaren) så måste minst imkanalen mellan köksfläkten & FTX-aggregatet brandisoleras samt avluftningskanalen från FTX-aggregatet ut i det fria.
Om imkanalen kopplas på vanliga frånluftskanalen så måste även frånluftskanalerna brandisoleras.

Det är även lite svårare att rengöra en imkanal än en vanlig ventilationskanal.
En imkanal vill man ha så lodrät som möjligt, med så få böjar som möjligt.

Lite angående rengöring av vent-/imkanaler
[länk]
[länk]
tack!

funderar på om det rent är enklare att köra på kolfilterfläkt istället. Visst lite dyrare, men det är en sommarstuga så kommer inte behöva byta så ofta

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.