Byggahus.se

Bastu-ventilation, tips?

347 läst  9 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vi har hantverkare hos oss som håller på att renovera vår relax-avdelning i källaren. Där vi har bestämt oss för att vi ska ha en bastu (se ritning).
    Efter att jag har valt aggregat Tylö Sense Combi Pure och läst på lite gällande bastukonstruktioner (bastu-amatör) så har jag förstått att ventilationen är väldigt viktig... Så nu till vårt problem...
    • Tanken från början var att endast ha en glipa under bastudörren som tilluft (självdrag) och sen frånluft till husets befintliga ventilationskanal (takventil).
    • Sen har jag förstått att Tylös aggregat kräver en hel del luftgenomströmning (även om det är el-aggregat) och rekommenderar att införa en tilluftsventil under aggregatet (vilkt är görbart, se blå pil).
    • Dock är problemet att frånluften i taket sitter relativt nära aggregatet. Jag förstår att detta inte är någon optimal lösning (både vad gällande undertryck/övertryck och läget på ventilen). Samt att risken finns att det mesta av värmen bara flödar igenom om ventilen är öppen. Samt vid stängd ventil så får jag inte någon luftgenomströmning genom bastun...
    • Ett möjligt alternativ är att göra ett hål (frånluftsventil) under lavarna (se röd pil) till ett litet badrum på 2kvm. För att få bättre luftgenomströmning i bastun. Men kanske inte är optimalt då badrummet är så pass litet? Samt använda takventilen som torkventil istället.
    • Det är heller inget alternativ att göra frånluft i någon annan vägg eller att dra om ventilationen i taket (för låg takhöjd).

Så vad säger ni experter, fungerar det med endast en takventil som frånluft eller vad är era rekommendationer?

Som sagt söker inte den optimala lösningen, utan bara en lösning som är good enough för en 6m3 bastu.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-20_19-51-20.png

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Det är väll från luft i rummet utanför, då funkar det väll inte att ha tillit under dörren.

Jag har själv en tilluftsventil vid aggregatet som tar luft utifrån och sen är det från luft under dörren då rummet utanför har frånluftventilation.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det normala, och som bastuaggregat-tillverkarna brukar rekommendera är
    • Luftintag under bastuaggregatet från rummet utanför.
    • Luftutsläpp till samma rum. Placerat ungefär i motsatt hörn av bastun, och högt upp på väggen.
      I ditt fall blir det alltså mot duschen.

4. A
    Medlem · Nivå 7
    Luften kommer in precis lika bra under dörren som under aggregatet. Helt onödigt med ventil där. Sen sätter du bara en ventil högt upp mot badrummet så blir det bra.

Men snälla, lova att inte ha lavarna på 45 och 90 höjd! Lavarna ska vara högt i en bastu.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Antar att du har mekaniskventilation och inte självdrag (som vi har)?

6. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen... Men där duschen är (till höger) så har vi fuktspärr och kakel, det känns dumt att bryta fuktspärren med en ventil?
    Samt att sätta ventilen närmare dörren på höger sidan, känns inte som att det ger någon dirket effekt på luftgenomströmningen i bastun?

Lavarna har vi funderat att sätta just på 45 och 90 höjd, pga. att takhöjden i bastun är ca 2,05. Tänker att man vill ha lite marginal mot taket på den översta laven om man är ca 1,90 lång?! Men ska kontrollmäta igen.

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Jo så är det, mekanisk till och frånluft förrutom just bastun och garaget hehe.

8. A
    Medlem · Nivå 7
    Då finns det inte mycket att hämta på höjden, det blir bra eftersom det är så högt det går. Ett tips är att titta på ett aggregat med så stort stenmagasin som möjligt. Då fungerar det mycket bättre att ösa på vatten och få en bra fuktig värme. Små stenmagasin ger mer torrbastu (som jag knappt klassar som bastu)

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det har ju ingen betydelse för fuktspärrens funktion om det är en 100 mm ventil 2,4 m över golvet.

10. E
    Medlem Nivå 1
    Uppdatering:
    Efter diverse råd och tips, både här på forumet och utanför. Så verkar det som jag har två alternativ:

Fördelen med alternativ 2 är att jag slipper en ful ventil på duschväggen (endast 2,1m i takhöjd).
    Dock är ju frågan om alternativ 2 är tillräcklig bra lösning för att få en ok luftgenomströmning i bastun?!

Vad säger ni rutinerade bastubyggare och ventilationsexperter, alternativ 1 eller 2 (gärna med en kommentar om varför)?

upload_2019-5-21_18-19-38.png

upload_2019-5-21_18-20-24.png

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: