Hej.

Jag har den bifogade bilden på en takhuv hemma på villan. Den har ett extremt luftinsläpp och det både låter och har ett stort kallras även fast jag har kallrasskydd med vikter.
Finns det något man kan göra uppe på taket med huven för att minska draget av luften?

• Svart takhuv med luftinsläpp monterad på en platt bas, avsedd för ventilation på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bara en sån sak skrev:
Hittade du en lösning?

Hej tyvärr inte. Försöker hitta information gällande något backspjäll uppe i rakhyveln, men vet ej om det går att montera ett där.

Funderar själv på en sån här vindflöjel eller vad det heter: 121064-e5df9bd6ebf8324d4bdb5e887cac710b.jpg
Eller en turbovent/aspirator: 121065-74d374a7ab3006696ddf93cbc0753e0c.jpg

Redigerat:
Vad har ni för slags ventilation? Vad mynnar ut i takhuven?

T Tompafix skrev:
Vad har ni för slags ventilation? Vad mynnar ut i takhuven?
Jag har den takhuv som jag bifogat i starttråden.

Försvinner kallraset om du öppnar ytterdörren?

Jo men vad mynnar ut i huven och vilken slags ventilation har du i huset?
Den fungerar som en tilluft när den ska agera frånluft?

T Tompafix skrev:
T Tompafix skrev:
Jag har frånluftsvärmepump NIBE F730 i ett nybyggt villa Kalmar från Smålandsvillan.
Luft strömmar in i takhuven och ner i fläkten. Kallrasskyddet som finns precis ovanför fläktkåpan gör ingen nytta.
Därför jag skulle vilja få ett slags kallrasskydd uppe på taket i huven. Vet inte om detta går att utföra dock då jag inte är påläst om ventilation. När dörr eller fönster öppnas har har jag inte märkt någon skillnad på kallraset.

Rickard.
Det finns kallrasskydd/backspjäll som monteras i spirorör så man kan sätta dom vara som helst på kanalen inkl högst upp men jag vet inte om det är en bra lösning. Jag tänker att det finns en risk att det kan bli isbildning på vintern som förstör funktionen men jag vet inte…

Rickard. Rickard. skrev:
Det finns kallrasskydd/backspjäll som monteras i spirorör så man kan sätta dom vara som helst på kanalen inkl högst upp men jag vet inte om det är en bra lösning. Jag tänker att det finns en risk att det kan bli isbildning på vintern som förstör funktionen men jag vet inte…
Har du förslag på hur mitt problem kan lösas annars?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.