Ämnet CTC's kombipannor, modellerna omkring 1980 har diskuterats åtskildigt.
Eftersom jag rev ur min skorstensvärmare fick jag chansen att klä av totalen och se hur den är konstruerad.
Man tror att det är en brännkammare och ett värmeupptagande/vattenmantlat rörkrör på 3 dm, vilket verkar ganska kort....
Men naken avslöjar pannan en märkligt konstruktionslösning, rökröret i pannan är inte vattenmantlat utan det går i det fria, bara ett varv isolering runt.:O
Så den enda värmeupptagande ytan är i brännkammaren, inget annat.
Inte så konstigt med rökgastemp på 700grader :S och verkningsgrad runt 40%
Denna ska man inte elda med ved i. (pellets funkar ju inte heller, megaförbruking)
Tur att jag köpte en Orlan att elda i, funkar guld
Bifogad bild: Avklädd CTC Total visad från baksidan
Eftersom jag rev ur min skorstensvärmare fick jag chansen att klä av totalen och se hur den är konstruerad.
Man tror att det är en brännkammare och ett värmeupptagande/vattenmantlat rörkrör på 3 dm, vilket verkar ganska kort....
Men naken avslöjar pannan en märkligt konstruktionslösning, rökröret i pannan är inte vattenmantlat utan det går i det fria, bara ett varv isolering runt.:O
Denna ska man inte elda med ved i. (pellets funkar ju inte heller, megaförbruking)
Redigerat:
Ja helt otroligt att man kunde tillverka och sälja sådant? Under 70 och 80-talet verkade det som att mycket av människans konstruktionskunskap mer eller mindre försvann? Tänk den konstruktör som tog fram en sådan panna? Att de gick genomföra ända till produktion och försäljning är ju ett fenomen i sig? Ett annat är ju de platta hustak man gjorde under den tidpunkten! Att det bara gick att få medhåll?
Bra med sådana här trådar som upplyser folk om risken med dåliga produkter!
Bra med sådana här trådar som upplyser folk om risken med dåliga produkter!
ja man kan ju säga att man är lite smartare idag
farsan elda med värmelogs i totalen då glödde röret ut och färgen brände upp runt röret då va han riktigt nervös som tur är har han insats rör på 150¤.. men han elda pellets i den i 2 år med en fruktans värt dålig verkningsgrad och hör rökgas temp jämt så jag bytte panna åt honom till nibe city
tänk på vad mycke kemikalier och skit dom hade förr som asbest, pcb, kreosot
tänk på vad mycke kemikalier och skit dom hade förr som asbest, pcb, kreosot
Måste väl vara en av de sämsta vedpannora. Men den var snabbsotad.T tomas_w skrev:Ämnet CTC's kombipannor, modellerna omkring 1980 har diskuterats åtskildigt.
Klicka här för att svara