Halloj!
Vi har installerat golvvärme på övervåningen och har därmed höjt golvet med ca 4 cm. Det gör att anslutningen av kaminen mot skorstenen skevar. Alltså kaminen är 4 cm högre än hålet på väggen. Finns det flexslang som man kan använda eller måste man ta upp hålet i skorstenen på nytt eller går det att ändra höjden på en Contura C-450?
Har ni några bra förslag?
Vi har installerat golvvärme på övervåningen och har därmed höjt golvet med ca 4 cm. Det gör att anslutningen av kaminen mot skorstenen skevar. Alltså kaminen är 4 cm högre än hålet på väggen. Finns det flexslang som man kan använda eller måste man ta upp hålet i skorstenen på nytt eller går det att ändra höjden på en Contura C-450?
Har ni några bra förslag?
Det finns excentriska rökrör. Kan eventuellt ha negativ påverkan på draget.
http://www.kamin-store24.de/Ofenroh...n-150-Versatz-20-120mm-40mm-Gussgrau-288.html
http://www.kamin-store24.de/Ofenroh...n-150-Versatz-20-120mm-40mm-Gussgrau-288.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kvar röret så kan du väl bara skära av ändarna i en sådan vinkel att du får en plan anslutning mot kamin och skorsten med en lutning på 4cm på längden och sen trycka in allt? Lär inte ha någon påverkan på draget alls. Skulle det finnas någon glipa någonstans kan du ju bara täta det med glasfibersnöre eller annat.
Alltså att man skär på kaminsidan och svetsar den själv lite excentriskt?!
B Blackfield skrev:Har du kvar röret så kan du väl bara skära av ändarna i en sådan vinkel att du får en plan anslutning mot kamin och skorsten med en lutning på 4cm på längden och sen trycka in allt? Lär inte ha någon påverkan på draget alls. Skulle det finnas någon glipa någonstans kan du ju bara täta det med glasfibersnöre eller annat.
Nej du behöver inte svetsa något och inte heller göra åverkan på någon kamindel. Kapa eller slipa ändarna på anslutningsröret så att de hamnar plant mot kaminen och stosen i murstocken.
Ett knä kommer inte att funka om du inte har ett till så att röret hamnar horisontellt mot murstosen och du kommer nog i så fall få palla upp kaminen då förskjutningen antagligen är mer än 4 cm. Med en s-böj måste du också palla upp kaminen. I båda fallen kommer kaminen att hamna ett par decimeter ut från väggen, vilket kanske kommer att se konstigt ut om den stått närmare innan.
Nej, den behöver inte pallas upp. Kaminen flyttas i sidled för att kompensera ev överflöd av excentermåttet.
Excenterröret / S-böjen kapas till önskad längd eftersom muff är lämpligt i båda ändar.
Alltså blir avståndet mellan kamin och brandvägg endast lika långt som den del av S-böjen som är vinklad.
Jag hade monterat med pannkitt mot kaminflänsen och glasfiberrep i murstocken.
Excenterröret / S-böjen kapas till önskad längd eftersom muff är lämpligt i båda ändar.
Alltså blir avståndet mellan kamin och brandvägg endast lika långt som den del av S-böjen som är vinklad.
Jag hade monterat med pannkitt mot kaminflänsen och glasfiberrep i murstocken.
Klicka här för att svara

