Är nybörjare på denna panna. Vid första eldningen gick fläkten ca en timme, upp till rökgastemp 80grader sen la den av. Pumpen i Laddomat går men ingen ström kommer fram till fläkten. Tänkte köra med uteslutningsmetoden, överbrygga termostater och skifta reläer, men har svårt läsa baxis schema. Vilket av de fysiska relärna är t.ex K2, K3, K5 ?
Något namn på person hos Baxi som kan vara behjälplig?
Tacksam för hjälp!
-
Något namn på person hos Baxi som kan vara behjälplig?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kolla B12 så att inte överhettningen har löst.
Kolla även brytare S8 så inte den är överslagen på Oljebrännaren.
Vrider du på S8 Sugfläkt/Oljebrännare så skall relä K5 klicka.
Brytaren vid luckan S10 påverkar relä K3
Relä K2 skall klicka till när du vrider S8 till Sugfläkt och trycker in Återställningsknappen S7 för sugfläkt.
Det bästa är om du har en multimeter och mätar steg för steg. Och då ser vart problemet ligger.
Kolla även brytare S8 så inte den är överslagen på Oljebrännaren.
Vrider du på S8 Sugfläkt/Oljebrännare så skall relä K5 klicka.
Brytaren vid luckan S10 påverkar relä K3
Relä K2 skall klicka till när du vrider S8 till Sugfläkt och trycker in Återställningsknappen S7 för sugfläkt.
Det bästa är om du har en multimeter och mätar steg för steg. Och då ser vart problemet ligger.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Så du har lyckats få ner den i källaren nu! Hur gjorde du? 
Schemat är kanske bättre i dagens manual. Med reservation för eventuella ändringar.
Rev.2
http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova-S.137286.02.00-03-08.pdf
Rev. 3
http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova-S.137286.03.01-06-20.pdf
Rev.8
http://www.baxi.se/media/89675/solo_innova_svanen-s-137286_rev08-11-11-14.pdf
Hur gammal är pannan? Ditt schema ser ut att vara från 96-97.BGA skrev:
Schemat är kanske bättre i dagens manual. Med reservation för eventuella ändringar.
Rev.2
http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova-S.137286.02.00-03-08.pdf
Rev. 3
http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova-S.137286.03.01-06-20.pdf
Rev.8
http://www.baxi.se/media/89675/solo_innova_svanen-s-137286_rev08-11-11-14.pdf
Redigerat:
Pannan är från 90 talet.
Tidigare ägaren har monterat bort magnet för låsning av luckan och jag behöver inte den funktionen.
I går startade fläkten när jag tryckte på knappen, men felet upprepades - fläkten stannade efter ca en timme och var omöjlig att få igång igen.
På min bild ovan syns tre likadana reläer till vänster. Det understa av dem såg metydligt mer använt (svart beläggning på insidan) än de två andra som såg ut som nya. Jag bytte det förstnämnda mot ett av de andra, men ingen skillnad.
Tack för info Nils-Orvar. jag skall kolla kolla dem nu.
Tidigare ägaren har monterat bort magnet för låsning av luckan och jag behöver inte den funktionen.
I går startade fläkten när jag tryckte på knappen, men felet upprepades - fläkten stannade efter ca en timme och var omöjlig att få igång igen.
På min bild ovan syns tre likadana reläer till vänster. Det understa av dem såg metydligt mer använt (svart beläggning på insidan) än de två andra som såg ut som nya. Jag bytte det förstnämnda mot ett av de andra, men ingen skillnad.
Tack för info Nils-Orvar. jag skall kolla kolla dem nu.
Vad var tempen när fläkten stannade??
Kolla överhettningsskyddet B12.
Kolla även Driftstermostaten B16 så inte den spökar och gör att du inte kan starta fläkten igen när pannan är varm.
De kontakter som slits mest i kretsen borde vara B16 och K2.
K5 ändras bara om man väljer mellan rökgasfläkt och oljebrännare.
Kolla överhettningsskyddet B12.
Kolla även Driftstermostaten B16 så inte den spökar och gör att du inte kan starta fläkten igen när pannan är varm.
De kontakter som slits mest i kretsen borde vara B16 och K2.
K5 ändras bara om man väljer mellan rökgasfläkt och oljebrännare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Troligen inget elfel. Antagligen är drifttermostaten felställd.
I detta läge klickar termostaten och fläkten startar/stannar när när jag vrider över klicket.
I detta läge är det stopp när man vrider medurs pga liten skruv bakom vredet.
Baxi skriver att det finns en skruv som hindrar att termostaten ställs för lågt. Dessutom skriver dom att termostaten skall stå högt tom. på max.
Jag misstänker att vredet hamnat på fel sida om stoppet!?
Skall göra nytt försök att elda i em.
Logga in
Skapa konto
I detta läge klickar termostaten och fläkten startar/stannar när när jag vrider över klicket.
Logga in
Skapa konto
I detta läge är det stopp när man vrider medurs pga liten skruv bakom vredet.
Baxi skriver att det finns en skruv som hindrar att termostaten ställs för lågt. Dessutom skriver dom att termostaten skall stå högt tom. på max.
Jag misstänker att vredet hamnat på fel sida om stoppet!?
Skall göra nytt försök att elda i em.
Ja vredet (ratten) var felmonterad. Nu fungerar pannan. Fläkten stannar vid panntemperatur ca 100 grader och startar igen vid ca 85. Jag har en hel del luft i ack.systemet så det tar några dagar innan jag lärt mig syatemet.
Helt fantastisk panna jämfört med min gamla Albin.
Tack för all hjälp!
Helt fantastisk panna jämfört med min gamla Albin.
Tack för all hjälp!
Enkla fel kan vara svåra att hitta!
Sågade du sönder pannan eller källartrappen för att få ner den?
Med tanke på pannans ålder, har du kontrollerat packningarna bakom plåtarna på sidorna?
De borde vara bytade minst en gång.
Det sägs att plåten till rökbypass-schaktet var svetsat i de första årsmodellerna. Detta kunde orsaka sprickor i övre delen av pannans svetsar. På senare modeller har man därför valt att montera plåten lös. Var noga så att övre lucktätning sluter tätt runt om, speciellt uppe i hörnen vid plåten.
Sågade du sönder pannan eller källartrappen för att få ner den?
Med tanke på pannans ålder, har du kontrollerat packningarna bakom plåtarna på sidorna?
De borde vara bytade minst en gång.
Logga in
Skapa konto
Det sägs att plåten till rökbypass-schaktet var svetsat i de första årsmodellerna. Detta kunde orsaka sprickor i övre delen av pannans svetsar. På senare modeller har man därför valt att montera plåten lös. Var noga så att övre lucktätning sluter tätt runt om, speciellt uppe i hörnen vid plåten.
Logga in
Skapa konto
Tack Nils-Orvar. Trots mina 71 år och multisjuka kropp lyfte jag ensam ut den gamla och in Innovan på bara 4 timmar. Hade dock funderat på, och byggt lyftannordning flera veckor i förväg.
Jag köpte pannan på Blocket för 3000kr så jag var beredd på en massa jobb innan jag skulle lyfta ner den, men den var i ett fantastiskt fint skick utvändigt. Kunde inte hitta några rostskador runt luckor mm som jag sett på bilder i detta forum. Brydde mig inte ens om att provtrycka den. Har bytt insattsen med sekundärhålen och skålen.
Ett problem återstår dock - fläktljudet. Se:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/225865-oljud-fran-flakt-i-panna.html
inlägg #32
Logga in
Skapa konto
Jag köpte pannan på Blocket för 3000kr så jag var beredd på en massa jobb innan jag skulle lyfta ner den, men den var i ett fantastiskt fint skick utvändigt. Kunde inte hitta några rostskador runt luckor mm som jag sett på bilder i detta forum. Brydde mig inte ens om att provtrycka den. Har bytt insattsen med sekundärhålen och skålen.
Ett problem återstår dock - fläktljudet. Se:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/225865-oljud-fran-flakt-i-panna.html
inlägg #32
Fredag kväll, -5 ute och hård vind. DÅ:
Min Solo Innova stannade strax efter tändning, full av ved. Åkte bort en timme medan pannan gick, och kom hem till ett riktigt tjärkok... Ingen fläkt, ingen cirk pump i laddomaten. Vad kunde vara fel?! Kollade efter schemat hela vägen från vägguttaget genom brytare och reläer: inget fel. Överhettningstermostaten var utlöst. Ström fanns i uttaget till laddomat-pumpen: Aha! Fel på pumpen hade utlöst överhettningstermostaten, så fläkten stannade. Och pumpen gick ju inte, så känslan var att pannan var strömlös, men allt var ok internt!
Felet? Jo, laddomat-pumpen har ett vred för hastighetsreglering, som hade fått en omgång av åskan i somras (?). Lirkade på det, och ut ramlade lite plastfragment. Men till slut kändes det rätt så ok, och plötsligt gav multimetern utslag över motorlindningen. Körde pumpen i 5 min för att kyla ner pannan, sen gick det att återställa överhettningstermostaten. Sen var det bara att åka igen.
Min Solo Innova stannade strax efter tändning, full av ved. Åkte bort en timme medan pannan gick, och kom hem till ett riktigt tjärkok... Ingen fläkt, ingen cirk pump i laddomaten. Vad kunde vara fel?! Kollade efter schemat hela vägen från vägguttaget genom brytare och reläer: inget fel. Överhettningstermostaten var utlöst. Ström fanns i uttaget till laddomat-pumpen: Aha! Fel på pumpen hade utlöst överhettningstermostaten, så fläkten stannade. Och pumpen gick ju inte, så känslan var att pannan var strömlös, men allt var ok internt!
Felet? Jo, laddomat-pumpen har ett vred för hastighetsreglering, som hade fått en omgång av åskan i somras (?). Lirkade på det, och ut ramlade lite plastfragment. Men till slut kändes det rätt så ok, och plötsligt gav multimetern utslag över motorlindningen. Körde pumpen i 5 min för att kyla ner pannan, sen gick det att återställa överhettningstermostaten. Sen var det bara att åka igen.
Redigerat:
Kapar tråden för en fläktfråga: min fläkt går inte heller. Har monterat loss den och det går inte att snurra på den alls. Den är helt läst mekaniskt. Brukar det vara så eller har den kärvat ihop nånstans?