1 793 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Luktar och lite rökigt?
Senaste veckan så luktar det äckligt när vi eldar. Typ starkt, eld, sot, aska och det känns lite rökigt i pannrummet.
Har en jättegammal panna från 59. En Storebro.
Tog hit sotaren som sotade och kollade även ventilationen i pannrummet och rensade den.
Men ingen skillnad. Jag vet att pannan är gammal men den har funkat att ge oss värme iaf. Tyvärr har vi inte 100 000 att slänga upp idag på ny panna el värmepump annars hade vi gjort det.
Vad kan vara fel?
Har en jättegammal panna från 59. En Storebro.
Tog hit sotaren som sotade och kollade även ventilationen i pannrummet och rensade den.
Men ingen skillnad. Jag vet att pannan är gammal men den har funkat att ge oss värme iaf. Tyvärr har vi inte 100 000 att slänga upp idag på ny panna el värmepump annars hade vi gjort det.
Vad kan vara fel?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Luktar det hela tiden eller bara i början?
Blöt ved?
På hösten upplever jag att draget i skorstenen är lite segt på grund av vädret.
Brukar bli bättre drag när skorstenen är varmare och det blir bättre drag.
Dårligt drag och blöt ved är dårlig kombo
Blöt ved?
På hösten upplever jag att draget i skorstenen är lite segt på grund av vädret.
Brukar bli bättre drag när skorstenen är varmare och det blir bättre drag.
Dårligt drag och blöt ved är dårlig kombo
Det luktar hela tiden. Öppnar jag dörren slår det emot en. Sista tre dagarna känns luften rökig med.H Hallerudsbo skrev:
Veden är köpt som torr. Men tvivlar lite. Jag har lite kvar från från förra året. Får väl prova en panna med bara det.
Lukten kan ju vara veden.
Men nu börjar det ju kännas rökigt med. Känns inte så hälsosamt.
Klicka här för att svara