13 799 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Elpatron kostnad vs. pellets sommartid?
Aha, nu förstår jag lite bättre. Tack också till dig.TomasJor skrev:
Beroende på vad för panna du har men generellt så är ju pannan uppvärmd hela tiden och patronerna stödvärmer så inte pannan kallnar. Vid stort uttag ger dom mera kW så att duscha mm är inget problem.
Jämfört med pellets så är elen lite mindre trög.
Tips är att ha cirkulation i pannan när du kör elpatronerna så du värmer hela pannan, dom sitter ofta lite högt.
Helt sant det där med spillvärme. Men hur stor är din biltema-beredare?Magnus E K skrev:
Om det är en panna liknande min så är den väldigt ineffektiv att köra enbart för varmvatten (oavsett om den värms med pellets eller el), dvs det mesta av energin blir spillvärme (som inte behövs på sommaren). Jag mer än halverade min elförbrukning jun-aug genom att sätta in en Biltema-beredare för drygt 1000 kr.
Blir det tjära så kör man nog anläggningen fel. Jag har haft pellets och kört den året runt.
Brännare med underhållseld brukar gå att ställa om så att de inte kör underhållseld när det är sommar. Vissa vet jag att växlar automatiskt.
Brännare med underhållseld brukar gå att ställa om så att de inte kör underhållseld när det är sommar. Vissa vet jag att växlar automatiskt.
ÅH! TUSEN TACK! Nu är det lite sent för i år, men ska tänka på det nästa sommar. När jag kollat elkonsumtionen, har jag sett att el börjat gå åt mitt i natten (när alla sover) och kan inte annat än tänka att det är brännaren, som alltså helt i onödan gått igång då. Ska verkligen stänga av den nästa sommar -- men underar också lite över hur mycket elpatronen förmår värma (hur lång tid det tar inför en dusch osv).S Sawasawa skrev:
Men alltså , stort tack![/QUOTE]
Har inte upplevt några problem med duschar, vi är två vuxna och ett litet barn. Kanske om en tvättar håret jättelänge att man känner att värmen tryter. Men inget problem som sagt. Vi har även en luft/luft vi kan köra igång för uppvärmning av huset innan det hunnit bli riktigt kallt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Den är bara 30 liter, vilket har visat sig räcka för normalt behov; blev av med min gamla ovana att duscha för länge. (När jag får besök och högre förbrukning väntas kan jag starta pannnan igen.) Men det finns större, och förstås andra modeller som kanske är bättre om man ska göra en riktig installation.S Sawasawa skrev:
Ersätter du pellets med elpatron får du samma förluster i pannan.
Köp en elektrisk varmvattenberedare som är isolerad och ger små förluster.
Elpatronen är mest till för att vara reserv om pelletsbrännaren stannar.
Solfångare kostar mycket, tank kostar mycket och är mer att räkna som hobby. Du får aldrig tillbaka de pengar du lägger ut i form av billigare elkostnad. Använd den plats som en stor tank tar upp i källaren till något vettigt i stället.
Köp en elektrisk varmvattenberedare som är isolerad och ger små förluster.
Elpatronen är mest till för att vara reserv om pelletsbrännaren stannar.
Solfångare kostar mycket, tank kostar mycket och är mer att räkna som hobby. Du får aldrig tillbaka de pengar du lägger ut i form av billigare elkostnad. Använd den plats som en stor tank tar upp i källaren till något vettigt i stället.
Klicka här för att svara