Hej.! Började elda pellets i början av året. Väldigt ny i det.
Har ett bergvärme anläggningen som är anslutet till panna. Bergvärmepumpen klarar inte av värma upp huset. (Är från 1999). Har nog varit ett komplement till kombi panna CTC total från 80 talet. Ville börja elda för säsongen och byta ut bergvärmepumpen efter sommaren.

Har snart eldat i en månad. Undrar bara varför jag har så grov, tjock aska och ibland är den väldigt fin av sig. Finns även mycket rester av pellets som är halv tända i askan. (Ja jag har skyddet framför röret)

Har de något med in matningen av pellets. ? Tändelementet dåligt?

Va har ni för inmatning tider?
Idag har jag 6 sekunder inmatning och 30 sekunder pause.

Ett halvt skruv åt gången.

Ulma brännare, Ulma 2000 säkert över 20 år gammal. Men går och justera på skärmen.

Tack för alla tips/svar.

B
Bild på askan underlättar analys.

Sotaren brukar vara en bra resurs. Fråga honom vad han anser nästa gång han ska sota pannan. De brukar se på sotet i skorstenen om man t.ex. har för lite sekundärluft, eller om det ofta brinner dåligt i eldstaden.

B BSOD skrev:
Bild på askan underlättar analys.

Sotaren brukar vara en bra resurs. Fråga honom vad han anser nästa gång han ska sota pannan. De brukar se på sotet i skorstenen om man t.ex. har för lite sekundärluft, eller om det ofta brinner dåligt i eldstaden.

Sotaren har varit här, allt såg bra ut.

ska fota nästa gång jag sotar. Den är igång nu. Glömde ta kort, hann starta den innan jag kom
På ta en bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.