När jag tänder kaminen ä, blir det först etön jäkla fart på elden. Trots att jag stänger spjället jag har i nederkant (enda spjället jag har).
När väl elden lugnat sig något kan jag höra och se på elden hur det blåser in, jag vill ha tt det blåser in från skorstenen eftersom ju mer det blåser ute ju mer blåser det i kaminen.

Har heller aldrig lyckats strypa elden med spjället i kaminen så något är inte som det ska. Men frågan är vad. För det ska väl inte blåsa in från skorstenen och det ska ju gå att strypa elden.

Någon som har en tanke på vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

Det normala är att det är drag upp genom skorstenen, så röken drar ut även när det blåser.
Du har alltså inget rökgasspjäll mellan kamin och skorsten? Har du bilder?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det normala är att det är drag upp genom skorstenen, så röken drar ut även när det blåser.
Du har alltså inget rökgasspjäll mellan kamin och skorsten? Har du bilder?
Nej inget rökgasspjäll vad jag vet. Det spjället jag har är det som sitter i nederkant på kaminen. Thats it!
Absolut drag upp genom skorstenen förstår jag klart att det ska vara men ska jag verkligen höra vinden genom skorstenen när jag har den igång och det blåser ute?

• Brinnande eld i en öppen vedkamin med synligt rökgasspjäll på nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på hur kaminen är ansluten till skorstenen borde det gå att montera ett spjäll där. Har du någon bild även på det?

Beroende på hur kaminen är ansluten till skorstenen borde det gå att montera ett spjäll där. Har du någon bild även på det?
Bild på hur den är ansluten till skorstenen menar du?

Ja, precis!

• Svart rökkanal installerad genom vägg, ovanför en vedspis, med skuggor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde gå att montera ett spjäll precis mellan rökrörsanslutningen på kaminen och rökröret. Sökresultat:
[länk]
Kommer det hjälpa? O ta göra att det blåser mindre i kaminen/skorstenen och minska att elden får en jävla fart i början?

Har lika jag med, blir som en masugn när jag stänger luckorna, drag utan dess like

• Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
S Skogsrebellen skrev:
Kommer det hjälpa? O ta göra att det blåser mindre i kaminen/skorstenen och minska att elden får en jävla fart i början?
Ja. Det är ju vridspjäll, så du kan reglera från helt öppet till helt stängt, och allt däremellan.
Då kan du stänga igen, så då kommer heller inte kaminen vara ofrivillig frånluftskanal när du inte eldar.

• Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.