När jag tänder kaminen ä, blir det först etön jäkla fart på elden. Trots att jag stänger spjället jag har i nederkant (enda spjället jag har).
När väl elden lugnat sig något kan jag höra och se på elden hur det blåser in, jag vill ha tt det blåser in från skorstenen eftersom ju mer det blåser ute ju mer blåser det i kaminen.
Har heller aldrig lyckats strypa elden med spjället i kaminen så något är inte som det ska. Men frågan är vad. För det ska väl inte blåsa in från skorstenen och det ska ju gå att strypa elden.
Någon som har en tanke på vad det kan vara och vad man kan göra åt det?
När väl elden lugnat sig något kan jag höra och se på elden hur det blåser in, jag vill ha tt det blåser in från skorstenen eftersom ju mer det blåser ute ju mer blåser det i kaminen.
Har heller aldrig lyckats strypa elden med spjället i kaminen så något är inte som det ska. Men frågan är vad. För det ska väl inte blåsa in från skorstenen och det ska ju gå att strypa elden.
Någon som har en tanke på vad det kan vara och vad man kan göra åt det?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Det normala är att det är drag upp genom skorstenen, så röken drar ut även när det blåser.
Du har alltså inget rökgasspjäll mellan kamin och skorsten? Har du bilder?
Du har alltså inget rökgasspjäll mellan kamin och skorsten? Har du bilder?
Nej inget rökgasspjäll vad jag vet. Det spjället jag har är det som sitter i nederkant på kaminen. Thats it!SågspånPappspikEternit skrev:
Absolut drag upp genom skorstenen förstår jag klart att det ska vara men ska jag verkligen höra vinden genom skorstenen när jag har den igång och det blåser ute?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Beroende på hur kaminen är ansluten till skorstenen borde det gå att montera ett spjäll där. Har du någon bild även på det?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Ja, precis!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Borde gå att montera ett spjäll precis mellan rökrörsanslutningen på kaminen och rökröret. Sökresultat:
https://duckduckgo.com/?q=spjäll+rökrör&t=h_&ia=web
https://duckduckgo.com/?q=spjäll+rökrör&t=h_&ia=web
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Ja. Det är ju vridspjäll, så du kan reglera från helt öppet till helt stängt, och allt däremellan.S Skogsrebellen skrev:
Då kan du stänga igen, så då kommer heller inte kaminen vara ofrivillig frånluftskanal när du inte eldar.
Klicka här för att svara