Står i begrepp att investera i ny vedpanna, tank med beredare, elpatron, tryckkärl och hela baletten som en nybliven husägare åker på när gamla pannan spruckit.

Det finns fina svenska pannor som säkert gör vad de ska, t.ex Baxi Excellent, Effecta Lambda II m.fl.

Har fått offerter på bägge ovanstående, och det svider en del. Har också fått offerter på finfina österrikare, och det svider en stor del.

Har därför vänt blicken lite längre ner i Europa.

Vore intressant att höra åsikter om denna slovakiska premiumpanna. Kanske har någon till och med erfarenheter av detta fabrikat?

Specifikationerna ser bra ut i mina ögon. Stor brännkammare, lång brinntid, automatisk sotning av turbulatorerna, styrning genom telefon/dator m.m..

Priserna är bra, sett till specifikationerna och i jämförelse med de svenska märkena. Finns att köpa på tyska Amazon, för 5900€ Då ingår tillbehör såsom expansionskärl, laddkoppel (Laddomat), rökrör, dragbegränsare, m.m

Men med tanke på priset, så undrar man förstås vad haken är..

Här finns lite info på engelska:

https://boilers-attack.com/katalog/...mass-boiler-attack-slx/#documents-to-download

Vore kul med åsikter kring denna! :)

H
Tänk på att du ska kunna köpa reservdelar om x antal år. (Tex keramik) Nu känner jag inte till märket men bara som en uppmaning i all vänlighet.

Gå in här och kolla olika ställen så får du info om en del """" vedpanna från utomlands """""

Jag kollade på något år sen och tyckte att de såg väldigt prisvärda och genomtänkta ut med tanke på det mesta.
Keramik borde ju gå att köpa från Tyskland. Med tanke på priserna på frakt i Sverige så bör det ju inte bli så mycket dyrare.
Sen är det ju inte så ofta man behöver byta keramik heller. Jag har eldat i 10 år med en Atmos DC50GSX och har inte bytt något ännu. Dock bara ca 15m3 om året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.