27 199 läst ·
32 svar
27k läst
32 svar
Hur få bort tjära i vedmagasinet?
Sida 1 av 3
Hejsan!
På grund av felaktig eldning fick jag ganska mycket tjärbeläggning på insidan av vedmagasinet i vedpannan. Detta uppstod då fläkten hade blivit dålig, vilket gjorde att förbränningen inte blev tillräcklig.
Detta är nu årgärdat, och jag har skrapat insidan av vedmagasinet med en kniv för å få bort tjäran. Det funkade ok, men det var väldigt jobbigt...
Till frågan: Finns det något medel eller annat bra knep för å få bort tjärbeläggning i vedpannan?
På grund av felaktig eldning fick jag ganska mycket tjärbeläggning på insidan av vedmagasinet i vedpannan. Detta uppstod då fläkten hade blivit dålig, vilket gjorde att förbränningen inte blev tillräcklig.
Detta är nu årgärdat, och jag har skrapat insidan av vedmagasinet med en kniv för å få bort tjäran. Det funkade ok, men det var väldigt jobbigt...
Till frågan: Finns det något medel eller annat bra knep för å få bort tjärbeläggning i vedpannan?
Jag tänkte att tjäran isolerar, det var därför jag skrapade bort den. Jag upplevde en jätteskillnad på hur snabbt det blev varmt och hur mycket varmare det blev i tanken efter att tjäran var borta. Men det kanske berodde mer på att jag fixade den dåliga prestandan i fläkten?!Staffan2000 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja just det, det har du ju rätt i, förbränningen sker längs ner under själva vedmagasinet. Konstigt att det var så himla mycket tjära i magasinet, det var "kakor" på vissa ställen, säkert 3-4 mm tjocka. Jag har i okunskap eldat fel helt enkelt...Staffan2000 skrev:
Aha! På vilket sätt blir det en negativ effekt?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
För att få bort tjäran lägger man i en björkvedsbit eller två tillsammans med övrig ved då uppstår ej något sådant problem. Är det så att eldstaden är full av tjära och tjocka lager av tjära som rinner lägg då in en gång bara med björkved så försvinner tjäran.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tjära i ved magasinet spelar ingen roll alls för det är inte där värmen ska tas upp så bara glöm det och leda på som vanligt.
Ska man vara orolig så är det isf för tjäran som är på andra ställen i pannan och ffa i skorstenen\ skorstens toppen.
Ska man vara orolig så är det isf för tjäran som är på andra ställen i pannan och ffa i skorstenen\ skorstens toppen.
Ja, där ser inte bra ut, iaf inte i mina lekmannaögon... Jag väntar på sotaren som kommer vilken dag som helst, känns skönt att någon kollar över det hela så det inte händer ngt...Göran.W skrev: