Hejsan!
På grund av felaktig eldning fick jag ganska mycket tjärbeläggning på insidan av vedmagasinet i vedpannan. Detta uppstod då fläkten hade blivit dålig, vilket gjorde att förbränningen inte blev tillräcklig.
Detta är nu årgärdat, och jag har skrapat insidan av vedmagasinet med en kniv för å få bort tjäran. Det funkade ok, men det var väldigt jobbigt...
Till frågan: Finns det något medel eller annat bra knep för å få bort tjärbeläggning i vedpannan?
 
Elda?
 
  • Gilla
AORster och 2 till
  • Laddar…
Fjelie 17 skrev:
Elda?
Hahaha, ja, det kanske är så enkelt?!
 
Staffans2000
Gör ingenting.
Tjära är ett bra rostskyddsmedel.
Varför vill du ta bort den?

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Gör ingenting.
Tjära är ett bra rostskyddsmedel.
Varför vill du ta bort den?

Staffan
Jag tänkte att tjäran isolerar, det var därför jag skrapade bort den. Jag upplevde en jätteskillnad på hur snabbt det blev varmt och hur mycket varmare det blev i tanken efter att tjäran var borta. Men det kanske berodde mer på att jag fixade den dåliga prestandan i fläkten?!
 
Staffans2000
i vedmagasinet skall så liten förbränning/värmeväxling ske som möjligt. Sotandet av vedmagasinet ger en negativ effekt. själv har jag aldrig sotat min pannas vedmagasin.

Staffan
 
  • Gilla
knekten och 1 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
i vedmagasinet skall så liten förbränning/värmeväxling ske som möjligt. Sotandet av vedmagasinet ger en negativ effekt. själv har jag aldrig sotat min pannas vedmagasin.

Staffan
Ja just det, det har du ju rätt i, förbränningen sker längs ner under själva vedmagasinet. Konstigt att det var så himla mycket tjära i magasinet, det var "kakor" på vissa ställen, säkert 3-4 mm tjocka. Jag har i okunskap eldat fel helt enkelt...
Aha! På vilket sätt blir det en negativ effekt?
 
Staffans2000
Rostrisk.
 
Staffan2000 skrev:
Rostrisk.
Aha, där ser man.
Tack för hjälp!
 
Göran.W
Bara elda och glöm det.
Det är alltid lite tjära i ved magasinen och när du eldat ett tag kommer överflödet brännas bort så där är någon mm kvar.
 
Göran.W skrev:
Bara elda och glöm det.
Det är alltid lite tjära i ved magasinen och när du eldat ett tag kommer överflödet brännas bort så där är någon mm kvar.
Skönt å höra! Tack!
 
För att få bort tjäran lägger man i en björkvedsbit eller två tillsammans med övrig ved då uppstår ej något sådant problem. Är det så att eldstaden är full av tjära och tjocka lager av tjära som rinner lägg då in en gång bara med björkved så försvinner tjäran.
 
rliljestam skrev:
För att få bort tjäran lägger man i en björkvedsbit eller två tillsammans med övrig ved då uppstår ej något sådant problem. Är det så att eldstaden är full av tjära och tjocka lager av tjära som rinner lägg då in en gång bara med björkved så försvinner tjäran.
Tack!
 
Göran.W
Tjära i ved magasinet spelar ingen roll alls för det är inte där värmen ska tas upp så bara glöm det och leda på som vanligt.
Ska man vara orolig så är det isf för tjäran som är på andra ställen i pannan och ffa i skorstenen\ skorstens toppen.
 
Göran.W skrev:
Ska man vara orolig så är det isf för tjäran som är på andra ställen i pannan och ffa i skorstenen\ skorstens toppen.
Ja, där ser inte bra ut, iaf inte i mina lekmannaögon... Jag väntar på sotaren som kommer vilken dag som helst, känns skönt att någon kollar över det hela så det inte händer ngt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.