K Kan_allt skrev:
Hej, har eldat med ved i ett decennium nu. 45 kubik om året. Allt brinner. Om det är fuktig ved så grunda med torr ved så du får en glödbädd där du kan lägga den fuktiga veden, max 25% th tycker jag. Klyv gärna den fuktiga veden en extra gång och låt torka nått dygn inomhus eller kasta in på glödbädden så kommer dom sista dropparna torka ur på glöden. Visst förlorar man några öre på energiåtgången...försumbart. barken är fuktbärande och nävern skyddar och håller tätt.om veden ska torka kort period så Perforera barken med motorsåg innan kap å klyv. Blir en vesentlig skillnad i torktid. Låt veden ligga under bar himmel ett par månader innan midsommar för att soltorka . Går fort då! För att tända måste jag säga att näver Slår det mesta. Skippa tidningspappret... Näver is tha shit. Simma lugnt.
Tack för svaret, jättebra tips.
Vad jag redan gör, är att klyva igen och sen tar jag veden in. Jag förvarar ved bredvid kaminen så att det kan torka till. Det är endast så att jag inte elda alla dagar, så ibland tar jag in ved när huset är kallt, skulle det vara en problem eller torkar det ändå?

Sen var frågan om du har ett tips angående vedboden: jag har en vedbod där vinden kommer bra i men nu med höstregn har det hänt flera gånger att "blåsiga" regn kommit på veden, oftast på baksidan av boden. Är det en problem att elda med ved som regn kom på eller torkar det också igen när vinden blåser (och sen ta veden inomhus)?

Iaf ska jag nu stänga alla sidor så regn kommer inte in, när vädret är bra så ska jag öppna det igen.

Mäta fukthalt med en sådan mätare är långt ifrån exakt till att börja med.

Men hursomhelst, dina mätningar indikerar att veden är torrast inuti och fuktigast mot utsidan. Det talar för att den ligger utomhus nu. Under sommaren har du kanske ett medel RH kring 50-60%, på våren ännu lägre. Denna årstid snittar nog någonstans mellan 90 - 98%, beroende på var du bor.

Trä torkar utifrån och in, och uppfuktning fungerar på samma sätt. Utifrån och in. Just nu är jämnviktsfuktkvoten för trät någonstans 20 - 30 % så det är inte konstigt att veden är torrare inuti än utanpå. Elda på du bara!

Diagram som visar sambandet mellan träets fuktkvot i viktprocent och relativ luftfuktighet i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V vectrex skrev:
Mäta fukthalt med en sådan mätare är långt ifrån exakt till att börja med.

Men hursomhelst, dina mätningar indikerar att veden är torrast inuti och fuktigast mot utsidan. Det talar för att den ligger utomhus nu. Under sommaren har du kanske ett medel RH kring 50-60%, på våren ännu lägre. Denna årstid snittar nog någonstans mellan 90 - 98%, beroende på var du bor.

Trä torkar utifrån och in, och uppfuktning fungerar på samma sätt. Utifrån och in. Just nu är jämnviktsfuktkvoten för trät någonstans 20 - 30 % så det är inte konstigt att veden är torrare inuti än utanpå. Elda på du bara!

[bild]
Tack! Och veden som har fått lite regn på det? Låg i vedboden men vinden blåste i en liten regn... Torkar det igen nu det ligger bra skyddat mot regn? (Vinden kan fortfarande komma in)

M Matheus11 skrev:
Tack för svaret, jättebra tips.
Vad jag redan gör, är att klyva igen och sen tar jag veden in. Jag förvarar ved bredvid kaminen så att det kan torka till. Det är endast så att jag inte elda alla dagar, så ibland tar jag in ved när huset är kallt, skulle det vara en problem eller torkar det ändå?

Sen var frågan om du har ett tips angående vedboden: jag har en vedbod där vinden kommer bra i men nu med höstregn har det hänt flera gånger att "blåsiga" regn kommit på veden, oftast på baksidan av boden. Är det en problem att elda med ved som regn kom på eller torkar det också igen när vinden blåser (och sen ta veden inomhus)?

Iaf ska jag nu stänga alla sidor så regn kommer inte in, när vädret är bra så ska jag öppna det igen.
Inomhus är luften rätt så torr beroende på ventilation, så då torkar veden men det går sakta om det är kallt. Varmt inne och kallt ute så får du bra drag i självdrags hus, ju närmre innomhustempen är utomhustempen ju fuktigare luft får du inne? Rätta mig om jag har fel. Tror skillnaderna är marginella denna årstid i normalt hus med inne temp över 15 grader. Många är kinkiga för att få torr ved lite blöt av regn men veden suger inte åt sig som en svamp om det inte är så att den ligger i blöt, av egna tester så om du inte har tak inpå hösten så är det översta 40 cm i en trave som tar lite stryk, vad du kan göra är att lägga barken uppåt översta varven i traven. Nej ingen fara med regnstänk om veden torkar inne några dygn. om du måste elda fuktig ved så blanda den med torr ved och elda hårt. Mkt tilluft. Släpp in syre i rummet, öppna dörren eller fönstret på glänt när du tänder får du se om de blir skillnad. Veden slutar i stort sett torka i mitten av september pga hög luftfuktighet. Mvh

• Gilla
kest
  • Laddar…
K Kan_allt skrev:
Inomhus är luften rätt så torr beroende på ventilation, så då torkar veden men det går sakta om det är kallt. Varmt inne och kallt ute så får du bra drag i självdrags hus, ju närmre innomhustempen är utomhustempen ju fuktigare luft får du inne? Rätta mig om jag har fel. Tror skillnaderna är marginella denna årstid i normalt hus med inne temp över 15 grader. Många är kinkiga för att få torr ved lite blöt av regn men veden suger inte åt sig som en svamp om det inte är så att den ligger i blöt, av egna tester så om du inte har tak inpå hösten så är det översta 40 cm i en trave som tar lite stryk, vad du kan göra är att lägga barken uppåt översta varven i traven. Nej ingen fara med regnstänk om veden torkar inne några dygn. om du måste elda fuktig ved så blanda den med torr ved och elda hårt. Mkt tilluft. Släpp in syre i rummet, öppna dörren eller fönstret på glänt när du tänder får du se om de blir skillnad. Veden slutar i stort sett torka i mitten av september pga hög luftfuktighet. Mvh
Tack!
Jag har ett plåttak på vedboden och på vissa ställen droppar det regn in (skruvad med farmarskruv men ändå inte helt tät). Der går inte att laga allt så ibland är det lite ved som det droppar på när det regnar. Jag antar det är också inget problem? Det ligger inte i blod men det droppar ofta.

• Gilla
Alf Gollnert
  • Laddar…
K Kan_allt skrev:
För att förtydliga. Luften är inte torr inomhus om man inte också tillför värme. Tillför man inte värme så kommer relativa luftfuktigheten vara ungefär samma inomhus som utomhus. Den här årstiden alltså i praktiken mellan 90-100% hela tiden. Det torkar alltså väldigt långsamt om ens något då.

Ja inomhusluft är fuktig, särskilt när man duschar lagar mat osv men har man omsättning av luft så får man ut mkt fukt den vägen och luften blir "torr", i förhållande till utomhusluften. Hur mäter man fukthalten på rätt sätt är frågan. Svaret lyder, ta ett vedträ som är representativt för din ved och väg det på en pålitlig våg. Kör sedan vedträt i ugn på 105 grader i 24 timmar. Väg igen, differensen är vatten, räkna ut th%. Ha så kul :) mvh

M Matheus11 skrev:
Tack!
Jag har ett plåttak på vedboden och på vissa ställen droppar det regn in (skruvad med farmarskruv men ändå inte helt tät). Der går inte att laga allt så ibland är det lite ved som det droppar på när det regnar. Jag antar det är också inget problem? Det ligger inte i blod men det droppar ofta.
Om du inte vill åtgärda läckaget ovanifrån med nya skruv eller dra åt dem så det tätar så kan man sätta upp en diffusionsspärr för att även hindra kondensvatten från att fukta veden, det kan vara en lösning även på att det droppar. Alltså häfta fast byggplast i taket. Se till så att virket är behandlat i bärande konstruktion då mögel trivs mellan plast och plåt, se till att ha ventilerat där emellan så fuktiga luften vädras ut.

K Kan_allt skrev:
Ja inomhusluft är fuktig, särskilt när man duschar lagar mat osv men har man omsättning av luft så får man ut mkt fukt den vägen och luften blir "torr", i förhållande till utomhusluften. Hur mäter man fukthalten på rätt sätt är frågan. Svaret lyder, ta ett vedträ som är representativt för din ved och väg det på en pålitlig våg. Kör sedan vedträt i ugn på 105 grader i 24 timmar. Väg igen, differensen är vatten, räkna ut th%. Ha så kul :) mvh
Det verkar som du inte riktigt förstått vad det relativa i relativ luftfuktighet betyder.

I absolut luftfuktighet är det nästan alltid fuktigare i luften inomhus än utomhus. Mätt med relativ luftfuktighet så är det precis tvärtom, särskilt på vintern.

Vad avser organiska materials, i detta fall trä, förmåga att ta upp och avge fukt så är det dock relativ luftfuktighet som är av betydelse. Den absoluta spelar ingen roll,

Resonemanget om vedträt är helt korrekt!

• Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Inte så dumt att ha veden inne nån dag innan eldning.

B
K kest skrev:
Väg en vedklamp noga därefter lägg den i ugnen på 75 grader ett par dygn därefter ånyo en ny vägning, förlusten är vatten. Sedan är det bara procenträkning.
Om man nu måste veta.
Annars följ tidigare skrivare och vårda din ved redan från våren.
Det är dumheter att köra ved i ugnen i 24 timmar!.
Micron 10 min är möe enklare och billigare

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.