Då startar jag en tråd om mina planer för att installera en insats i min öppna spis.
Nu har jag en öppen spis med inklädnad av plåt som heter” Superfire” Tror det är keddy som tillverkat.
Huset är byggt 1962 och denna har nog suttit här hela tiden.

Jag har köpt en begagnad insats som jag tänkte använda.
Modellen heter Tarnava Classic om är tillverkad i polen 2016.

När jag enligt alla regler gjorde en bygganmälan, fick jag veta att den inte längre är godkänd för nymontering.

Utdrag från ett dokument med en tabell som visar högsta tillåtna värden för CO-utsläpp och minsta verkningsgrad för olika eldstäder.
Detta är de nya värdena som gäller och min insats har verkningsgrad 60% och Co 0.23%

Här är länken till tråden med lite bilder där den var monterad tidigare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljes-kamininsats-i-gjutjaern-vaesteras.432590/#post-4752983

Här är en länk till en diskussion om ”superfire”
Kasetten:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-dig-foer-koepet.287661/page-3#post-4752526

Är det någon av er som har några goda råd hur jag kommer runt myndigheternas krav, eller är det bara att köpa en ny insats?

//AA

Lägger även upp några bilder som inte följde med.
En öppen spis under renovering med synlig isolering och en delvis demonterad front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vitputsad öppen spis med användningsspår och aska, med ljusstakar på manteln.
Skapa konto
Ett golv med skadad svart platta och synliga underliggande trästrukturer. Dust och spill syns.
Skapa konto

//AA

S saiter skrev:
Då startar jag en tråd om mina planer för att installera en insats i min öppna spis.
Nu har jag en öppen spis med inklädnad av plåt som heter” Superfire” Tror det är keddy som tillverkat.
Huset är byggt 1962 och denna har nog suttit här hela tiden.

Jag har köpt en begagnad insats som jag tänkte använda.
Modellen heter Tarnava Classic om är tillverkad i polen 2016.

När jag enligt alla regler gjorde en bygganmälan, fick jag veta att den inte längre är godkänd för nymontering.

[bild]
Detta är de nya värdena som gäller och min insats har verkningsgrad 60% och Co 0.23%

Här är länken till tråden med lite bilder där den var monterad tidigare.
[länk]

Här är en länk till en diskussion om ”superfire”
Kasetten:
[länk]

Är det någon av er som har några goda råd hur jag kommer runt myndigheternas krav, eller är det bara att köpa en ny insats?

//AA
Trist att höra då jag är säljaren. Monterade själv in insatsen med hjälp av butiken som sålde den runt 2016 och då var det inga problem.
Hoppas det löser sig. Tyvärr har jag inga bra idéer hur du kommer runt reglerna från kommunen utan fusk.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nej det här var ju inte som planerat. :thinking:

Funderar om man ska fuska runt reglerna, men är inte säker på att det är rätt väg att gå.

//AA

Idag har jag sålt insatsen.
Jag tipsade köparen att inte blanda in kommunens byggenhet. :p

//AA

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.