Hej,

Har försökt söka mig fram men inte lyckats hitta några vettiga svar.
Har ett äldre hus med 3st kakelugnar och en vedspis som alla är på samma skorsten mitt i huset. Det jag funderar över är att går det att elda i 2st eldstäder samtidigt eller blir detta för mycket för skorstenen att hantera?
Tack på förhand.
 
R Rickohoj skrev:
Hej,

Har försökt söka mig fram men inte lyckats hitta några vettiga svar.
Har ett äldre hus med 3st kakelugnar och en vedspis som alla är på samma skorsten mitt i huset. Det jag funderar över är att går det att elda i 2st eldstäder samtidigt eller blir detta för mycket för skorstenen att hantera?
Tack på förhand.
Så länge som skorstenen är tät och godkänd är det nog inga problem. Man lär ju knappast ha eldat i en eldstad i taget när huset byggdes. Hur stor är skorstenspipan? Min erfarenhet av ett liknande upplägg (har 3 kakelugnar och 2 vedspisar på samma skorsten med en diameter på 50x50, dock utdömd av sotare nu) är tvärtom, nämligen att det tar väldigt lång tid för en stor pipa att bli varm och att man får hålla på och stödelda med småved i sotluckan på vedspisen ett bra tag innan köldproppen släpper.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Så länge som skorstenen är tät och godkänd är det nog inga problem. Man lär ju knappast ha eldat i en eldstad i taget när huset byggdes. Hur stor är skorstenspipan? Min erfarenhet av ett liknande upplägg (har 3 kakelugnar och 2 vedspisar på samma skorsten med en diameter på 50x50, dock utdömd av sotare nu) är tvärtom, nämligen att det tar väldigt lång tid för en stor pipa att bli varm och att man får hålla på och stödelda med småved i sotluckan på vedspisen ett bra tag innan köldproppen släpper.
Tacksam för svar. Ingen aning om hur stor skorstenspipan kan vara men det låter ju rimligt som du säger, att när huset byggdes så eldade man knappast bara i en eldstad åt gången.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.