Nu monterat denna fläkt för att förbättra draget i min nya vedspis.Skorstenen är kort,enplanshus,och stora tallar står nära.Var inget problem med förra Wamslern men den hade närmast raka rör ut den nya har mer komplicerad rökväg.Någon som har erfarenhet av liknande fläkt?Ska provelda så snart elen är kopplad.Planerar styra varvtalet med thyristor.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Hade ett halvmåneformat regnskydd på min skorsten .
Skorstenen är 7 m lång men med 2 st böjar .
Glaset blev fort sotigt på min kamin (taskigt drag)
Monterade en vindflöjel (dragförbättrare) har nu nästan för bra drag
Skorstenen är 7 m lång men med 2 st böjar .
Glaset blev fort sotigt på min kamin (taskigt drag)
Monterade en vindflöjel (dragförbättrare) har nu nästan för bra drag
Nu proveldat,enormt bra drag,en pappkasse ved höjde temp från 60-90 grader i tanken iofs bara 300 l men huset litet och endast fem radiatorer.
Monterade även en thyristor och på maxfart lät fläkten som utan varvtalsreglering men på lägre varv låter fläkten illa eller åtm annorlunda varför?Kan det skada fläkten?
Monterade även en thyristor och på maxfart lät fläkten som utan varvtalsreglering men på lägre varv låter fläkten illa eller åtm annorlunda varför?Kan det skada fläkten?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Denna som jag tur nog mindes mig ha i en låda i källaren kanske löser problemet med oljud.Blir inte steglöst utan i fem steg men spelar nog ingen roll viktigast att iaf sänka varvet något så det inte blir som en bläster i pipan och köra lågvarv vid extrem kyla och blåst.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden